Laajasalon opiston radiolinjan työharjoitteluohjeistus
Suomi, Kalle (2013)
Suomi, Kalle
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711028
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on selvitys Laajasalon opiston radiotyön linjan pakollisesta
työharjoittelujaksosta. Työn tarkoituksena on selvittää, millaisena harjoitteluprosessi
näyttäytyy opiskelijoille, harjoittelujaksosta vastaaville opettajille ja
harjoittelupaikkoja tarjoaville työnantajille. Työn tuloksena, eli produktina, syntyy
kirjallinen ohjeistus työharjoitteluprosessista Laajasalon opiston radio-opiskelijoita
varten.
Työn teoreettinen viitekehys on työssäoppiminen, jota pohditaan kirjallisten
lähteiden ja media-alan ammattilaisten haastatteluissa ilmenneiden näkemysten
pohjalta. Työssä pohditaan lisäksi onnistuneen yhteistyön edellytyksiä eri
osapuolten näkökulmasta.
Työharjoittelun kirjallisen ohjeistuksen pohjaksi on vertailtu eri oppilaitosten
työharjoitteluohjeistuksia. Lisäksi on analysoitu Laajasalon opiston nykyinen
työharjoitteluprosessi. Näitä soveltaen on määritelty linjaukset uudelle
ohjeistukselle Laajasalon opistoa varten.
Tutkimusmateriaali on kerätty harjoittelun osapuolilta eri menetelmin.
Työharjoitteluprosessin kuvaus perustuu empiirisiin havaintoihin opettajan
näkökulmasta. Työelämän näkökulmaa on tutkittu teemahaastatteluin ja
opiskelijoiden työharjoittelukokemuksia on selvitetty sähköisellä kyselyllä.
Näiden perusteella selvisi, mitkä ovat työharjoitteluprosessin ongelmakohdat ja
kehittämistarpeet. Toisaalta tutkimus osoitti myös sen, mitä työharjoittelu
parhaimmillaan antaa kaikille osapuolille.
Asiasanat
työharjoittelujaksosta. Työn tarkoituksena on selvittää, millaisena harjoitteluprosessi
näyttäytyy opiskelijoille, harjoittelujaksosta vastaaville opettajille ja
harjoittelupaikkoja tarjoaville työnantajille. Työn tuloksena, eli produktina, syntyy
kirjallinen ohjeistus työharjoitteluprosessista Laajasalon opiston radio-opiskelijoita
varten.
Työn teoreettinen viitekehys on työssäoppiminen, jota pohditaan kirjallisten
lähteiden ja media-alan ammattilaisten haastatteluissa ilmenneiden näkemysten
pohjalta. Työssä pohditaan lisäksi onnistuneen yhteistyön edellytyksiä eri
osapuolten näkökulmasta.
Työharjoittelun kirjallisen ohjeistuksen pohjaksi on vertailtu eri oppilaitosten
työharjoitteluohjeistuksia. Lisäksi on analysoitu Laajasalon opiston nykyinen
työharjoitteluprosessi. Näitä soveltaen on määritelty linjaukset uudelle
ohjeistukselle Laajasalon opistoa varten.
Tutkimusmateriaali on kerätty harjoittelun osapuolilta eri menetelmin.
Työharjoitteluprosessin kuvaus perustuu empiirisiin havaintoihin opettajan
näkökulmasta. Työelämän näkökulmaa on tutkittu teemahaastatteluin ja
opiskelijoiden työharjoittelukokemuksia on selvitetty sähköisellä kyselyllä.
Näiden perusteella selvisi, mitkä ovat työharjoitteluprosessin ongelmakohdat ja
kehittämistarpeet. Toisaalta tutkimus osoitti myös sen, mitä työharjoittelu
parhaimmillaan antaa kaikille osapuolille.
Asiasanat