Henkilöstötutkimus kehittämisen välineenä
Laitinen, Anni (2009)
Laitinen, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911105351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911105351
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten pk-yritykset hyödyntävät henkilöstötut-kimuksia. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli tutkimusyritys Intelligence Factory Oy. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa yrityksien tarpeista henkilöstötutkimuksen to-teuttamisen kannalta. Tavoitteena oli saada toimeksiantajalle tietoa henkilöstötutki-muksen tuotekehitykseen ja markkinointiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla yhtä johtohenkilöä kolmesta eri yrityksestä. Teemahaastattelun avulla selvitettiin, miten yritykset hyödyntävät henkilöstötutkimuksia. Lisäksi selvi-tettiin, miten yritykset luovat kehittämistoimenpiteitä henkilöstötutkimusten pohjal-ta, mitä vaikutuksia henkilöstötutkimus on tuonut ja miten usein henkilöstötutki-muksia aiotaan tehdä. Tutkimustulokset analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, ettei henkilöstötutkimukselle aina ole asetettu tarvit-tavia tavoitteita. Haastateltavat halusivat konsulttiyritykseltä ehdotonta ammattitai-toa ja tukea. Henkilöstötutkimuksen tulosraportin tulee olla helposti tulkittavissa ja sisältää vertailudataa, esimerkiksi Benchmarking-dataa.
Yritykset ovat saaneet henkilöstötutkimuksista konkreettista hyötyä. Henkilöstötut-kimusta käytetään strategisen johtamisen työvälineenä ja henkilöstön kehittämispro-sessin apuna. Tutkimuksen tulokset antavat toimeksiantajalle näkemystä siitä, mil-laisena asiakasyritykset näkevät henkilöstötutkimuksen ja mitä tutkimustuotteelta toivotaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten pk-yritykset hyödyntävät henkilöstötut-kimuksia. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli tutkimusyritys Intelligence Factory Oy. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa yrityksien tarpeista henkilöstötutkimuksen to-teuttamisen kannalta. Tavoitteena oli saada toimeksiantajalle tietoa henkilöstötutki-muksen tuotekehitykseen ja markkinointiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla yhtä johtohenkilöä kolmesta eri yrityksestä. Teemahaastattelun avulla selvitettiin, miten yritykset hyödyntävät henkilöstötutkimuksia. Lisäksi selvi-tettiin, miten yritykset luovat kehittämistoimenpiteitä henkilöstötutkimusten pohjal-ta, mitä vaikutuksia henkilöstötutkimus on tuonut ja miten usein henkilöstötutki-muksia aiotaan tehdä. Tutkimustulokset analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, ettei henkilöstötutkimukselle aina ole asetettu tarvit-tavia tavoitteita. Haastateltavat halusivat konsulttiyritykseltä ehdotonta ammattitai-toa ja tukea. Henkilöstötutkimuksen tulosraportin tulee olla helposti tulkittavissa ja sisältää vertailudataa, esimerkiksi Benchmarking-dataa.
Yritykset ovat saaneet henkilöstötutkimuksista konkreettista hyötyä. Henkilöstötut-kimusta käytetään strategisen johtamisen työvälineenä ja henkilöstön kehittämispro-sessin apuna. Tutkimuksen tulokset antavat toimeksiantajalle näkemystä siitä, mil-laisena asiakasyritykset näkevät henkilöstötutkimuksen ja mitä tutkimustuotteelta toivotaan.