Oppiainekokonaisuuksittain opettaminen ammatilliseen koulutukseen valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa
Saha, Eeva (2013)
Saha, Eeva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711120
Tiivistelmä
Tutkin kehittämishankkeessani sitä, miten yhteistoiminnallisella projektiluonteisella oppiainekokonaisuuksittain tapahtuvalla opetuksella voitiin tähdätä opetussuunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden täyttymiseen erityisopetuksen piiriin lukeutuvassa ammatilliseen koulutukseen valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa. Tutkin kahta Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen Tampereen toimipisteessä lukuvuotena 2012-2013 toteutettua opetuskokonaisuutta ja pyrin tarkastelemaan toiminnan vahvuuksia ja haasteita pohtien myös oppiainekokonaisuuksittain toteutettavan opetuksen mahdollisuuksista huomioida opiskelijan yksilöllisiä tavoitteita ja tarpeita.
Tulosten tulkinnassa pohdin opetushallituksen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijoille määrittelemien ydintavoitteiden toteutumista huomaten, että elämänhallinnalliset ydintavoitteet liittyen oppimistaitoihin, ongelmanratkaisutaitoihin, vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin sekä eettisiin ja esteettisiin taitoihin olivat kaikki alueita, joita oli mahdollista lähestyä luontevasti oppiainekokonaisuuksittain toteutettavalla opettamisella. Tulosten tulkinnassa esiin nousi myös ennakkosuunnittelu ja opettajan sekä ryhmän rooli oppimisessa.
Opetuksen järjestämisen kannalta oppiainekokonaisuuksittain ei ole täysin haasteetonta varsinkaan ainejakoisella lukujärjestyksellä toimittaessa. Oppiainekokonaisuuksittain opettaminen vaatii opettajalta halua toteuttaa opetusta toiminnallisesti ja innovatiivisesti ja oppiainekokonaisuuksittain opettaminen voi vaatia oppiainerajoja rikkovaa yhteistyötä muiden aineenopettajien kanssa. Oppiainekokonaisuuksittain opettamista toteutettiin Tampereen ryhmissä projektiluonteisesti ja yhteistoiminnallisessa hengessä, jolloin dialogisuus ja matkan varrella tehtävä reflektio sekä rakentavan arvioinnin ja palautteen saamisen merkitys näyttäytyivät olennaisina tekijöinä onnistuneessa toiminnassa. Onnistuakseen toiminta vaati koko opetushenkilöstön kesken tehtävää ennakkosuunnittelua sekä opiskelijoiden sitouttamista ja sitoutumista opetuskokonaisuuksiin.
Tulosten tulkinnassa pohdin opetushallituksen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijoille määrittelemien ydintavoitteiden toteutumista huomaten, että elämänhallinnalliset ydintavoitteet liittyen oppimistaitoihin, ongelmanratkaisutaitoihin, vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin sekä eettisiin ja esteettisiin taitoihin olivat kaikki alueita, joita oli mahdollista lähestyä luontevasti oppiainekokonaisuuksittain toteutettavalla opettamisella. Tulosten tulkinnassa esiin nousi myös ennakkosuunnittelu ja opettajan sekä ryhmän rooli oppimisessa.
Opetuksen järjestämisen kannalta oppiainekokonaisuuksittain ei ole täysin haasteetonta varsinkaan ainejakoisella lukujärjestyksellä toimittaessa. Oppiainekokonaisuuksittain opettaminen vaatii opettajalta halua toteuttaa opetusta toiminnallisesti ja innovatiivisesti ja oppiainekokonaisuuksittain opettaminen voi vaatia oppiainerajoja rikkovaa yhteistyötä muiden aineenopettajien kanssa. Oppiainekokonaisuuksittain opettamista toteutettiin Tampereen ryhmissä projektiluonteisesti ja yhteistoiminnallisessa hengessä, jolloin dialogisuus ja matkan varrella tehtävä reflektio sekä rakentavan arvioinnin ja palautteen saamisen merkitys näyttäytyivät olennaisina tekijöinä onnistuneessa toiminnassa. Onnistuakseen toiminta vaati koko opetushenkilöstön kesken tehtävää ennakkosuunnittelua sekä opiskelijoiden sitouttamista ja sitoutumista opetuskokonaisuuksiin.