Työliikenne ja verovapaat matkakustannusten korvaukset : case: Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä, sosiaalipalvelujen tulosalue
Rauhala, Anne; Lehtinen, Ann-Mari (2009)
Rauhala, Anne
Lehtinen, Ann-Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912057134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912057134
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää missä määrin Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän sosiaalipalvelujen tulosalueen henkilöstö joutuu työasioissa ja -aikana matkustamaan varsinaisesta toimipisteestään. Matkustustarpeen on aiheuttanut kahdeksalle paikkakunnalle annettavat sosiaalihuollon palvelut sekä esimiehisyyden perustuminen asiantuntevuusesimiehisyyteen alueellisten esimiesten sijaan. Tulosalueen tavoitteena on pyrkiä tarjoamaan yhdenvertaiset palvelut ja työntekijöiden osaaminen jokaiselle paikkakunnalle.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käydään läpi matkustamisen sisältyminen työaikaan lainsäädännön, verottajan sääntöjen ja työehtosopimuksen määräysten perusteella. Toisessa osassa käsitellään verovapaiden matkakustannusten korvausperusteita.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on tehty Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän peruspalvelukeskus Aavan tulosryhmässä olevasta sosiaalipalvelujen tulosalueesta. Sosiaalipalvelujen tulosalue tuottaa aikuissosiaalityön palvelut, lapsiperheiden sosiaalityön palvelut ja sosiaalihuollon erityispalvelut kahdeksalle kunnalle (Artjärvi, Myrskylä, Orimattila, Pukkila, Nastola, Iitti, Sys-mä ja Hartola). Sosiaalihuollon tehtävät ja perinteisestä poikkeava organisaatiomalli edellyttävät henkilöstöltä runsasta liikkumista työaikana.
Opinnäytetyössä käytetään sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty sosiaalipalvelujen tulosalueelta suorittamalla Webropol-kysely henkilöstölle sekä hyödyntämällä taloushallinnosta saatavaa tietoa. Vastausten ja tietojen perusteella kootaan kuva senhetkisestä työasiamatkojen määrästä, kustannuksista ja matkoihin käytetystä työajasta.
Tutkimuksella saadaan tietoa tulosalueen työasiamatkustamisen kuormittavuudesta, joka osoittautuu huomattavaksi sekä kustannuksista, jotka nousevat vuositasolla yli 90 000 €. Sosiaalipalvelujen henkilöstö liikkuu paljon ja tämä luo tarpeen yhtenäisten matkustuskäytäntöjen luomiselle tulosalueelle.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käydään läpi matkustamisen sisältyminen työaikaan lainsäädännön, verottajan sääntöjen ja työehtosopimuksen määräysten perusteella. Toisessa osassa käsitellään verovapaiden matkakustannusten korvausperusteita.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on tehty Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän peruspalvelukeskus Aavan tulosryhmässä olevasta sosiaalipalvelujen tulosalueesta. Sosiaalipalvelujen tulosalue tuottaa aikuissosiaalityön palvelut, lapsiperheiden sosiaalityön palvelut ja sosiaalihuollon erityispalvelut kahdeksalle kunnalle (Artjärvi, Myrskylä, Orimattila, Pukkila, Nastola, Iitti, Sys-mä ja Hartola). Sosiaalihuollon tehtävät ja perinteisestä poikkeava organisaatiomalli edellyttävät henkilöstöltä runsasta liikkumista työaikana.
Opinnäytetyössä käytetään sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty sosiaalipalvelujen tulosalueelta suorittamalla Webropol-kysely henkilöstölle sekä hyödyntämällä taloushallinnosta saatavaa tietoa. Vastausten ja tietojen perusteella kootaan kuva senhetkisestä työasiamatkojen määrästä, kustannuksista ja matkoihin käytetystä työajasta.
Tutkimuksella saadaan tietoa tulosalueen työasiamatkustamisen kuormittavuudesta, joka osoittautuu huomattavaksi sekä kustannuksista, jotka nousevat vuositasolla yli 90 000 €. Sosiaalipalvelujen henkilöstö liikkuu paljon ja tämä luo tarpeen yhtenäisten matkustuskäytäntöjen luomiselle tulosalueelle.