Hintamielikuvia Rovaniemestä matkailijoiden keskuudessa
Wiman, Emma (2013)
Wiman, Emma
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711002
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen hintamielikuva Rovaniemestä vallitsee vapaa-ajan matkailijoiden keskuudessa sekä kartoittaa niitä tekijöitä, jotka ovat kokemusten taustalla. Lisäksi kartoituksessa käsitellään hintakokemuksia myös Rovaniemellä tarjolla olevien matkailupalvelujen osalta. Tavoitteena on saada selville, missä määrin hintakokemus vaikuttaa matkailijan palveluista saamaan arvoon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään hintamielikuvan käsitettä sekä paneudutaan hinnoittelun yritysnäkökulmaan revenue management -menetelmän kautta. Teoriaosuudessa käydään lisäksi läpi matkailutuotetta käsitteenä sekä sen ominaispiirteitä niin kuluttajan kuin yrityksenkin näkökulmasta. Lisäksi viitekehyksessä esitellään Rovaniemeä sekä sen erityispiirteitä matkailukohteena ja käydään läpi käytetyimpiä matkailupalveluja ja -kohteita, jotka ovat toimineet myös tutkimuksessa pohjana.
Hintamielikuvakartoitus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduin haastatteluin Rovaniemen lentokentällä sekä rautatieasemalla marras-joulukuun vaihteessa 2012. Tutkimukseen kerättiin satunnaisesti 22 vapaa-ajan matkailijaa, jotka olivat kaikki Rovaniemen vierailunsa loppupuolella sekä siten tutustuneet kohteen palvelutarjontaan. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysin periaatteita sekä aineiston että teorian näkökulmasta.
Toteutetun kartoituksen tuloksista ilmeni, että Rovaniemi koettiin kaiken kaikkiaan melko kalliina kohteena matkailijoiden keskuudessa. Tästä huolimatta suurin osa koki saaneensa kuluttamilleen rahoille vastinetta vierailunsa aikana. Koettuun hinta-laatusuhteeseen vaikuttivat muun muassa Rovaniemen ainutlaatuisuus matkakohteena, palveluissa koettu laatu sekä toisaalta vastaajien henkilökohtaiset lähtökohdat, kuten matkaseura.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään hintamielikuvan käsitettä sekä paneudutaan hinnoittelun yritysnäkökulmaan revenue management -menetelmän kautta. Teoriaosuudessa käydään lisäksi läpi matkailutuotetta käsitteenä sekä sen ominaispiirteitä niin kuluttajan kuin yrityksenkin näkökulmasta. Lisäksi viitekehyksessä esitellään Rovaniemeä sekä sen erityispiirteitä matkailukohteena ja käydään läpi käytetyimpiä matkailupalveluja ja -kohteita, jotka ovat toimineet myös tutkimuksessa pohjana.
Hintamielikuvakartoitus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduin haastatteluin Rovaniemen lentokentällä sekä rautatieasemalla marras-joulukuun vaihteessa 2012. Tutkimukseen kerättiin satunnaisesti 22 vapaa-ajan matkailijaa, jotka olivat kaikki Rovaniemen vierailunsa loppupuolella sekä siten tutustuneet kohteen palvelutarjontaan. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysin periaatteita sekä aineiston että teorian näkökulmasta.
Toteutetun kartoituksen tuloksista ilmeni, että Rovaniemi koettiin kaiken kaikkiaan melko kalliina kohteena matkailijoiden keskuudessa. Tästä huolimatta suurin osa koki saaneensa kuluttamilleen rahoille vastinetta vierailunsa aikana. Koettuun hinta-laatusuhteeseen vaikuttivat muun muassa Rovaniemen ainutlaatuisuus matkakohteena, palveluissa koettu laatu sekä toisaalta vastaajien henkilökohtaiset lähtökohdat, kuten matkaseura.