Avotoimiston käytettävyyden parantaminen: case ISS Palvelut Oy
Jaakkola, Satu (2009)
Jaakkola, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147786
Tiivistelmä
Toimistotyön muuttuessa yhä liikkuvammaksi uuden teknologian myötä, on tilojen pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen. Työnkuvien muuttuessa siis myös toimistomallit ovat eläneet muutoskautta. Avotoimistomalli on jäämässä vanhaksi ja mallin tuomat haasteet erityisesti melun suhteen koetaan toisinaan ylitsepääsemättömiksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on parantaa kohdetoimiston käytettävyyttä ottamalla huomioon käyttäjän näkökulma ja hänen tarpeensa tilan suhteen. Alkuoletuksen mukaisesti kohdetoimiston suurin haaste oli melu. Tähän haasteeseen on vastattu kahdella erilaisella kehitysehdotuksella. Toinen kehitysehdotusmalli on luotu niin, ettei tiloihin tarvitse tehdä suuria muutoksia. Toinen puolestaan perustuu uuteen tilasuunnitelmaan, jonka avulla pyritään vastaamaan käyttäjäkyselyssä, haastatteluissa sekä havainnoinnissa nousseisiin kehityskohtiin.
Kohdetila on otettu käyttöön joulukuussa 2007, joten tutkimuksen aloitusvaiheessa tila oli ollut käytössä noin vuoden. Tästä syystä tutkimusmenetelmäksi valittiin Post Occupancy Evaluation (POE), joka on luotu tutkimaan tilannetta kiinteistössä muuton jälkeen. POE-menetelmä osoittautui toimivaksi myös sen joustavuuden suhteen. Malli mahdollistaa tutkimuksen kohdentamisen omiin tarpeisiin.
Tutkimuksen pohjalta annetut kehitysehdotukset parantavat tilan käytettävyyttä, mutta on syytä huomata, että tilan käytettävyys on jatkuva prosessi ja sitä pitää seurata. Käytettävyyteen vaikuttaa muutokset käyttäjissä, tilan tuottamissa toiminnoissa sekä tavoitteissa, joihin tilaa käyttämällä pyritään. Näitä tekijöitä seuraamalla käytettävyystaso on mahdollista säilyttää tilassa muutoksista huolimatta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on parantaa kohdetoimiston käytettävyyttä ottamalla huomioon käyttäjän näkökulma ja hänen tarpeensa tilan suhteen. Alkuoletuksen mukaisesti kohdetoimiston suurin haaste oli melu. Tähän haasteeseen on vastattu kahdella erilaisella kehitysehdotuksella. Toinen kehitysehdotusmalli on luotu niin, ettei tiloihin tarvitse tehdä suuria muutoksia. Toinen puolestaan perustuu uuteen tilasuunnitelmaan, jonka avulla pyritään vastaamaan käyttäjäkyselyssä, haastatteluissa sekä havainnoinnissa nousseisiin kehityskohtiin.
Kohdetila on otettu käyttöön joulukuussa 2007, joten tutkimuksen aloitusvaiheessa tila oli ollut käytössä noin vuoden. Tästä syystä tutkimusmenetelmäksi valittiin Post Occupancy Evaluation (POE), joka on luotu tutkimaan tilannetta kiinteistössä muuton jälkeen. POE-menetelmä osoittautui toimivaksi myös sen joustavuuden suhteen. Malli mahdollistaa tutkimuksen kohdentamisen omiin tarpeisiin.
Tutkimuksen pohjalta annetut kehitysehdotukset parantavat tilan käytettävyyttä, mutta on syytä huomata, että tilan käytettävyys on jatkuva prosessi ja sitä pitää seurata. Käytettävyyteen vaikuttaa muutokset käyttäjissä, tilan tuottamissa toiminnoissa sekä tavoitteissa, joihin tilaa käyttämällä pyritään. Näitä tekijöitä seuraamalla käytettävyystaso on mahdollista säilyttää tilassa muutoksista huolimatta.