Avustajasta asiantuntijaksi -- Hoituu-koulutuksen merkitys ammatti-identiteettiin : From Assistant to Expert – The Significance of The Hoituu koulutus -Programme to The Self-Identity of The Hoituu- Educated Nurses
Säily-Moilanen, Neela (2013)
Säily-Moilanen, Neela
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811405
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata Hoituu-koulutuksen merkitystä Terveystalo Oyn työterveydessä toimivien sairaanhoitajien ja työterveyshoitajien ammattiidentiteettiin, Hoituu-koulutuksen koulutetuille hoitajille tuomiin lisävalmiuksiin sekä Hoituu-koulutuksen työyhteisölle tuomaan lisäarvoon. Hoituu-koulutus on työterveydessä toimivien hoitajien tehtävien siirrossa lääkäriltä hoitajalle siirtyvien tehtävien kouluttamista.
Työni toimeksiantaja on Terveystalo Oulu Työterveys. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista eli kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimuksen toteutin teemahaastattelun avulla haastattelemalla työterveyden kolmea hoitajaa, joista yksi oli työterveyshoitaja ja kaksi sairaanhoitajaa sekä kahta työterveydessä työskentelevää lääkäriä. Tutkimusaineiston analysoin induktiivisdeduktiivista sisällön analyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan Hoituu-koulutus oli vahvistanut Hoituu-koulutettujen hoitajien ammatti-identiteettiä, lisännyt heidän ammattitaitoaan ja varmuutta, tuonut mielekkyyttä työhön ja lisännyt heidän arvostustaan omaan työhönsä. Hoituukoulutuksen tuomia lisävalmiuksia olivat Hoituu-hoitajien hoitamisen ja diagnosoinnin taidon parantuminen, heistä oli tullut konsultteja muille hoitajille sekä heidän ammattitaitonsa ja varmuutensa oli parantunut. Työyhteisölle tullutta lisäarvoa olivat asiakkaiden helpompi ja nopeampi hoitoon pääsy, joustavampi ja edullinen palvelu sekä hoitajien tieto-taidon lisääntyminen.
Työni toimeksiantaja on Terveystalo Oulu Työterveys. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista eli kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimuksen toteutin teemahaastattelun avulla haastattelemalla työterveyden kolmea hoitajaa, joista yksi oli työterveyshoitaja ja kaksi sairaanhoitajaa sekä kahta työterveydessä työskentelevää lääkäriä. Tutkimusaineiston analysoin induktiivisdeduktiivista sisällön analyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan Hoituu-koulutus oli vahvistanut Hoituu-koulutettujen hoitajien ammatti-identiteettiä, lisännyt heidän ammattitaitoaan ja varmuutta, tuonut mielekkyyttä työhön ja lisännyt heidän arvostustaan omaan työhönsä. Hoituukoulutuksen tuomia lisävalmiuksia olivat Hoituu-hoitajien hoitamisen ja diagnosoinnin taidon parantuminen, heistä oli tullut konsultteja muille hoitajille sekä heidän ammattitaitonsa ja varmuutensa oli parantunut. Työyhteisölle tullutta lisäarvoa olivat asiakkaiden helpompi ja nopeampi hoitoon pääsy, joustavampi ja edullinen palvelu sekä hoitajien tieto-taidon lisääntyminen.