Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen : Case Gasum Oy
Niiranen, Elina (2013)
Niiranen, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811380
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on keskittynyt markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamiseen. Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamista pidetään haastavana ja monesti markkinoinnin tuloksellisuus luokitellaan yritystoiminnassa mitattavien tekijöiden ulkopuolelle. Työn tarkoituksena on ollut kartoittaa mittareita, joita käytetään markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamisessa. Kartoitettujen tuloksien avulla pyrittiin luomaan toimeksiantaja yritykselle mahdollisuus vertailla nykyisiä mittauskäytäntöjään yleisesti käytettyihin markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamiskeinoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin pöytälaatikkotutkimuksena, jossa lähteinä käytettiin kirjallista materiaalia, internetjulkaisuja, haastatteluja ja kirjoittajan omia havaintoja. Kirjallisuuden pohjalta luotiin viitekehys, joka kuvaa markkinoinnin suunnitelmallisuuden osana markkinoinnin tuloksellisuutta ja kuvailtiin vallitsevat markkinoinnin tuloksellisuuden mittarit.
Teoriaosuudessa on osoitettu, miten eri liiketoimintasektoreilla toimivat yritykset käyttävät erilaisia mittareita ja mittauskäytäntöjä. Yhtenä markkinoinnin mittaamisen haasteena on standardoitujen käytäntöjen puuttuminen, mikä vaikeuttaa käytetyillä mittaamiskeinoilla saatujen tuloksien vertaamista keskenään.
Opinnäytetyön toimeksiantaja yrityksen markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen on noudattanut yleisesti vallitsevia käytäntöjä ja tuloksellisuuden seurannan pohjana on käytetty ennalta määriteltyjä tavoitteita. Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamiskäytäntöjä voidaan toimeksiantaja yrityksessä kehittää laadullisemmaksi panostamalla tuloksien seuranta- ja raportointijärjestelmään, jonka avulla voidaan eri mittareilla kerättyä tietoa verrata toisiinsa havainnollistavien diagrammien avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin pöytälaatikkotutkimuksena, jossa lähteinä käytettiin kirjallista materiaalia, internetjulkaisuja, haastatteluja ja kirjoittajan omia havaintoja. Kirjallisuuden pohjalta luotiin viitekehys, joka kuvaa markkinoinnin suunnitelmallisuuden osana markkinoinnin tuloksellisuutta ja kuvailtiin vallitsevat markkinoinnin tuloksellisuuden mittarit.
Teoriaosuudessa on osoitettu, miten eri liiketoimintasektoreilla toimivat yritykset käyttävät erilaisia mittareita ja mittauskäytäntöjä. Yhtenä markkinoinnin mittaamisen haasteena on standardoitujen käytäntöjen puuttuminen, mikä vaikeuttaa käytetyillä mittaamiskeinoilla saatujen tuloksien vertaamista keskenään.
Opinnäytetyön toimeksiantaja yrityksen markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen on noudattanut yleisesti vallitsevia käytäntöjä ja tuloksellisuuden seurannan pohjana on käytetty ennalta määriteltyjä tavoitteita. Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamiskäytäntöjä voidaan toimeksiantaja yrityksessä kehittää laadullisemmaksi panostamalla tuloksien seuranta- ja raportointijärjestelmään, jonka avulla voidaan eri mittareilla kerättyä tietoa verrata toisiinsa havainnollistavien diagrammien avulla.