Kolmen peruskoulun turvallisuussuunnitelmien sisällön kartoitus ja maastouttaminen rehtoreiden arvioimina
Perälä, Jukka (2013)
Perälä, Jukka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811430
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kolmen peruskoulun turvallisuuskansioiden sisältöä ja niiden maastouttamista rehtoreiden arvioimina. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea peruskoulun rehtoria helmikuussa 2013. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen. Maastouttamisella tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä niitä keinoja, joilla turvallisuussuunnitelmien sisällöissä mainittuja toimenpiteitä istutetaan koulujen arkeen.
Tutkimuksessa mukana olleiden koulujen turvallisuussuunnitelmat perustuivat erilaisiin lähteisiin. Suunnitelmien sisällöissä korostuivat pelastussuunnitelman vaatimat asiat, kriisisuunnitelmat, uhka- ja vaaratilanteiden analyysit ja niihin liittyvät toimintaohjeet. Asiantuntija-apua suunnitelmien sisältöjen laadinnassa oli saatu pelastuslaitokselta, poliisiviranomaisilta sekä eri alojen ammattilaisilta.
Tutkimustulosten perusteella turvallisuuskansioiden laadintaan ei kyseisissä peruskouluissa ollut yhtenäistä perusmallia. Yhdenmukaisen mallipohjan puuttuminen mahdollisti rakenteeltaan hyvin erilaisten turvallisuuskansioiden olemassaolon.
Tulosten perusteella rehtorit toivoivat yhtenäistä perusmallia turvallisuuskansioiden pohjaksi. Tarkoituksenmukaista olisi laatia turvallisuuskansiot joihin kootaan ja sovitetaan yhteen kaikki koulun turvallisuusasiakirjat ja turvallisuuteen liittyvät
suunnitelmat.
Tutkimuksessa mukana olleiden koulujen turvallisuussuunnitelmat perustuivat erilaisiin lähteisiin. Suunnitelmien sisällöissä korostuivat pelastussuunnitelman vaatimat asiat, kriisisuunnitelmat, uhka- ja vaaratilanteiden analyysit ja niihin liittyvät toimintaohjeet. Asiantuntija-apua suunnitelmien sisältöjen laadinnassa oli saatu pelastuslaitokselta, poliisiviranomaisilta sekä eri alojen ammattilaisilta.
Tutkimustulosten perusteella turvallisuuskansioiden laadintaan ei kyseisissä peruskouluissa ollut yhtenäistä perusmallia. Yhdenmukaisen mallipohjan puuttuminen mahdollisti rakenteeltaan hyvin erilaisten turvallisuuskansioiden olemassaolon.
Tulosten perusteella rehtorit toivoivat yhtenäistä perusmallia turvallisuuskansioiden pohjaksi. Tarkoituksenmukaista olisi laatia turvallisuuskansiot joihin kootaan ja sovitetaan yhteen kaikki koulun turvallisuusasiakirjat ja turvallisuuteen liittyvät
suunnitelmat.