Unen ja hygienian merkityksen vahvistaminen alakoulun neljäsluokkalaisilla
Yli-Mattila, Taija-Tuulia (2013)
Yli-Mattila, Taija-Tuulia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa toimintapäivä Muistolan koulun neljäsluokkalaisille unesta ja hygieniasta Tavoitteena oli lisätä peruskoulun neljäsluokkalaisten tietämystä unesta ja hygieniasta sekä motivoida koululaisia pitämään huolta omasta terveydestään ja luoda heille positiivinen kokemus terveyteenvaikuttavista unesta ja hygieniasta. Opinnäytetyö toteutettiin projektina.
Toimintapäivä toteutettiin huhtikuussa 2013. Toimintapäivä jaettiin kahteen osuuteen. Aamun kaksi ensimmäistä oppituntia koskivat hygieniaa ja kolmas oppitunti unta. Luokanopettaja oli koko toimintatuokion ajan mukana ja ensimmäisellä tunnilla mukana oli myös terveydenhoitaja. Lisäksi luokassa oli myös hygieniaosuuden ajan avustaja auttamassa oppilaita oppimispisteillä.
Hygieniaosuus rakennettiin erilaisista toimintarasteista. Rasteja oli yhteensä seitsemän ja oppilaat kiersivät rasteja kolmen oppilaan ryhmissä. Rastit koskivat kaikki hygieniaa ja olivat työskentelytavoiltaan erilaisia. Unen osuus toimintapäivässä koostui unen merkityksen muistuttamisesta power point-esityksen avulla.
Oppilaiden mielestä toimintapäivä oli hyödyllinen ja mielenkiintoinen. He kokivat oppineensa tärkeitä asioita hauskalla tavalla. Luokanopettajan ja kouluterveydenhoitajan mielestä toimintapäivässä oli erityisen hyvää toiminnallisuus, monipuolisuus ja vaihtelevat, konkreettiset tehtävät.
Jatkotutkimuksina voisi olla esimerkiksi tuntisuunnitelma ja materiaalipaketin tekeminen opettajien käyttöön ja opetuksen tueksi. Mielekästä varmasti olisi myös toteuttaa vastaavanlainen toimintapäivä erityisopetuksen ryhmälle ja verrata terveyskasvatuksen haasteita yleisopetuksen ja erityisopetuksen välilllä. Myös vanhempien näkökulmasta toteutettava tutkimus olisi varmasti mielenkiintoinen ja antaisi kouluterveydenhuollon toteutukseen uusia näkökulmia.
Toimintapäivä toteutettiin huhtikuussa 2013. Toimintapäivä jaettiin kahteen osuuteen. Aamun kaksi ensimmäistä oppituntia koskivat hygieniaa ja kolmas oppitunti unta. Luokanopettaja oli koko toimintatuokion ajan mukana ja ensimmäisellä tunnilla mukana oli myös terveydenhoitaja. Lisäksi luokassa oli myös hygieniaosuuden ajan avustaja auttamassa oppilaita oppimispisteillä.
Hygieniaosuus rakennettiin erilaisista toimintarasteista. Rasteja oli yhteensä seitsemän ja oppilaat kiersivät rasteja kolmen oppilaan ryhmissä. Rastit koskivat kaikki hygieniaa ja olivat työskentelytavoiltaan erilaisia. Unen osuus toimintapäivässä koostui unen merkityksen muistuttamisesta power point-esityksen avulla.
Oppilaiden mielestä toimintapäivä oli hyödyllinen ja mielenkiintoinen. He kokivat oppineensa tärkeitä asioita hauskalla tavalla. Luokanopettajan ja kouluterveydenhoitajan mielestä toimintapäivässä oli erityisen hyvää toiminnallisuus, monipuolisuus ja vaihtelevat, konkreettiset tehtävät.
Jatkotutkimuksina voisi olla esimerkiksi tuntisuunnitelma ja materiaalipaketin tekeminen opettajien käyttöön ja opetuksen tueksi. Mielekästä varmasti olisi myös toteuttaa vastaavanlainen toimintapäivä erityisopetuksen ryhmälle ja verrata terveyskasvatuksen haasteita yleisopetuksen ja erityisopetuksen välilllä. Myös vanhempien näkökulmasta toteutettava tutkimus olisi varmasti mielenkiintoinen ja antaisi kouluterveydenhuollon toteutukseen uusia näkökulmia.