Tuolien vaikutus ravintolan viihtyisyyteen
Kivelä, Tapio (2013)
Kivelä, Tapio
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911525
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kyselylomakkeen, kuva-analyysin ja puolistrukturoidun haastattelun avulla Ravintola Lounasportaiden ja Hotelli Mesikämmenen ravintolan asiakkaiden kalustemieltymyksiä ja sisustusmakua. Haastattelussa selvitettiin, millainen on asiakkaiden mielestä viihtyisä ravintolatuoli ja mitkä ovat sille toivottavia ja mitkä epätoivottavia ominaisuuksia. Haastattelun, kuva-analyysin ja kyselylomakkeen yhdistelmää käytettiin tutkimusmenetelmänä, jotta voitiin suunnitella niillä saatujen tietojen pohjalta ergonomialtaan ja käytettävyydeltään ravintolatuoli, joka on markkinoilla olevia parempi ja sopii mahdollisimman monen ravintolan sisustukseen ja on sekä asiakkaiden että ravintolahenkilökunnan mieleen.
Tulokseksi saatiin, että ravintolatuolin pitäisi olla asiakkaiden mielestä tukevan näköinen, kestävä, siirreltävä ja siinä pitäisi olla ehdottomasti selkänoja ja pehmustettu istuinosa. Ravintolan henkilökunta arvosti näiden ominaisuuksien lisäksi myös tuolin keveyttä ja puhdistettavuutta. Kuva-analyysi paljasti, että asiakkaat pitävät ravintolatuoleissa yksinkertaisesta muotokielestä, jossa ei ole teräviä kulmia. Näiden tietojen pohjalta suunniteltiin ravintolatuolin prototyyppi. Tälle prototyypille tehtiin vielä ergonomiatestaus ravintoloissa, joissa muutamat asiakkaat koeistuivat tuolin ja kehuivat sen ulkonäköä ja ergonomiaa.
Tulokseksi saatiin, että ravintolatuolin pitäisi olla asiakkaiden mielestä tukevan näköinen, kestävä, siirreltävä ja siinä pitäisi olla ehdottomasti selkänoja ja pehmustettu istuinosa. Ravintolan henkilökunta arvosti näiden ominaisuuksien lisäksi myös tuolin keveyttä ja puhdistettavuutta. Kuva-analyysi paljasti, että asiakkaat pitävät ravintolatuoleissa yksinkertaisesta muotokielestä, jossa ei ole teräviä kulmia. Näiden tietojen pohjalta suunniteltiin ravintolatuolin prototyyppi. Tälle prototyypille tehtiin vielä ergonomiatestaus ravintoloissa, joissa muutamat asiakkaat koeistuivat tuolin ja kehuivat sen ulkonäköä ja ergonomiaa.