Sherborne Developmental Movement -menetelmä lapsen kehityksen tueksi : Esite iloisesta liikuntamenetelmästä
Haijanen, Paula; Virolainen, Hannamaija; Kivimäki, Hanna-Leena (2009)
Haijanen, Paula
Virolainen, Hannamaija
Kivimäki, Hanna-Leena
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306480
Tiivistelmä
Sherborne Developmental Movement- eli SDM-menetelmä on lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukeva liikuntamenetelmä. Menetelmässä harjoitellaan motorisia taitoja ja pyritään liikunnan keinoin tukemaan lapsen vuorovaikutustaitojen sekä aktiivisuuden säätelyn kehittymistä. Tavoitteena on siirtää opitut taidot käytännön elämään.
Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena suunnittelimme ja toteutimme SDM-menetelmästä kertovan esitteen. Opinnäytetyömme tavoitteena on lisätä tietoutta SDM-menetelmän käyttömahdollisuuksista lapsen kehityksen tukena. Raporttimme tavoitteena on avata käsitteitä sekä perustella menetelmän tavoitteita kirjallisuuden sekä asiantuntijoiden kanssa käymiemme keskustelujen pohjalta. Esitteen avulla pyrimme antamaan tietoa SDM-menetelmästä muun muassa SDM-ryhmässä käyvien lasten vanhemmille. Raportti ja esite voivat toimia myös tietopakettina kaikille lasten parissa työskenteleville.
Opinnäytetyössämme esittelemme SDM-menetelmän teoriaa ja käytäntöä, lap-sen kehitystä vauva-iästä kouluikään sekä sensorisen integraation ja SDM-menetelmän yhteyttä. Lopuksi raportoimme opinnäytetyöprosessin kulkua ja esitteen työstämistä.
Opinnäytetyömme on tarkoitettu kaikille aiheesta kiinnostuneille, niin lasten parissa työskenteleville kuin heidän perheilleen. Toivomme työmme tuovan paljon iloa ja onnistumisen kokemuksia SDM-menetelmän parissa.
Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena suunnittelimme ja toteutimme SDM-menetelmästä kertovan esitteen. Opinnäytetyömme tavoitteena on lisätä tietoutta SDM-menetelmän käyttömahdollisuuksista lapsen kehityksen tukena. Raporttimme tavoitteena on avata käsitteitä sekä perustella menetelmän tavoitteita kirjallisuuden sekä asiantuntijoiden kanssa käymiemme keskustelujen pohjalta. Esitteen avulla pyrimme antamaan tietoa SDM-menetelmästä muun muassa SDM-ryhmässä käyvien lasten vanhemmille. Raportti ja esite voivat toimia myös tietopakettina kaikille lasten parissa työskenteleville.
Opinnäytetyössämme esittelemme SDM-menetelmän teoriaa ja käytäntöä, lap-sen kehitystä vauva-iästä kouluikään sekä sensorisen integraation ja SDM-menetelmän yhteyttä. Lopuksi raportoimme opinnäytetyöprosessin kulkua ja esitteen työstämistä.
Opinnäytetyömme on tarkoitettu kaikille aiheesta kiinnostuneille, niin lasten parissa työskenteleville kuin heidän perheilleen. Toivomme työmme tuovan paljon iloa ja onnistumisen kokemuksia SDM-menetelmän parissa.