Liiketoimintakulttuuri Venäjällä suomalaisyritysten näkökulmasta
Maaronen, Annamari (2009)
Maaronen, Annamari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147811
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Annamari Maaronen
Liiketoimintakulttuuri Venäjällä suomalaisyritysten näkökulmasta 53 sivua, 1liite
Saimaan ammattikorkeakoulu, Lappeenranta
Liiketalous, Kansainvälisen kaupan koulutusohjelma
Venäjän kauppa
Opinnäytetyö 2009
Ohjaajat: Yliopettaja Minna Ikävalko ja lehtori Raili Toikka
Opinnäytetyön aiheena on liiketoimintakulttuuri Venäjällä suomalaisyritysten
näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella liiketoimintakulttuuria,sen erikoispiirteitä ja sitä, millaisia kokemuksia suomalaisten yritysten
edustajilla on venäläisestä liiketoimintakulttuurista sekä sopimusoikeudesta.
Tarkoituksena on tuoda esille ne piirteet, jotka kannattaa ottaa huomioon
tehtäessä Venäjän kanssa yhteistoimintaa sekä selvittää, minkälainen liiketoimintaympäristö Venäjällä on.
Venäjä tarjoaa haasteita suomalaisyrittäjille liiketoimintaympäristönä. Venäjä jo
sijaintinsa puolesta on lähellä meitä. Se on suuri ja laaja talousmarkkina -alue.
Tässä työssä asiaa tarkastellaan lähemmin, koska venäläisen
liiketoimintakulttuurin sekä juridinen tuntemus katsotaan tärkeäksi Venäjänkaupassa.
Teoreettisessa osassa käsitellään yleisellä tasolla mm. tapakulttuuria sekä johtamista ja neuvotteluja. Samoin tarkastellaan eroavaisuuksia Suomen ja
Venäjän liiketoimintakulttuurin välillä. Lisäksi perehdytään sopimusoikeuteen ja oikeuskäytäntöihin Venäjällä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, koska kohdeyritysten liiketoimintakulttuuria selvitettiin haastattelulla. Työn empiirinen osa perustuu haastattelussa saatuihin
vastauksiin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin henkilökohtaisesti kahden suomalaisen yrityksen edustajia, jotka harjoittavat Venäjänkauppaa. Työn
lopussa kerrotaan heidän kokemuksistaan Venäjällä.
Työ antoi hyvin selkeän kuvan Venäjän liiketoimintakulttuurista.
Tutkimustulosten perusteella ei voitu tehdä tilastollisia päätelmiä, mutta tutkimustulokset tukivat teoriaa hyvin ja erovaisuuksia löytyi maitten välillä.
Tutkimusongelmat seurasivat koko työn läpi ja vastaukset tutkimusongelmiin löytyivät. Suhteitten merkitys on tärkeää, ja johtaja on korkeassa asemassa,nämä seikat juontavat juurensa jo kaukaa. Venäjän lainsäädäntö,liiketoimintatapa ja viranomaisten menettelytavat aiheuttavat ongelmia suomalaisyrittäjille. Ongelmista huolimatta kuitenkin näyttäisi, että suomalaisyrittäjillä on kiinnostus Venäjään markkina-alueena. Venäjän kauppa on toipumaan päin taantuma-ajasta, joten nyt olisi oikea aika suunnata itään.
Asiasanat: Venäjä, Liiketoimintakulttuuri, sopimusoikeus, suomalaisyritys
Annamari Maaronen
Liiketoimintakulttuuri Venäjällä suomalaisyritysten näkökulmasta 53 sivua, 1liite
Saimaan ammattikorkeakoulu, Lappeenranta
Liiketalous, Kansainvälisen kaupan koulutusohjelma
Venäjän kauppa
Opinnäytetyö 2009
Ohjaajat: Yliopettaja Minna Ikävalko ja lehtori Raili Toikka
Opinnäytetyön aiheena on liiketoimintakulttuuri Venäjällä suomalaisyritysten
näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella liiketoimintakulttuuria,sen erikoispiirteitä ja sitä, millaisia kokemuksia suomalaisten yritysten
edustajilla on venäläisestä liiketoimintakulttuurista sekä sopimusoikeudesta.
Tarkoituksena on tuoda esille ne piirteet, jotka kannattaa ottaa huomioon
tehtäessä Venäjän kanssa yhteistoimintaa sekä selvittää, minkälainen liiketoimintaympäristö Venäjällä on.
Venäjä tarjoaa haasteita suomalaisyrittäjille liiketoimintaympäristönä. Venäjä jo
sijaintinsa puolesta on lähellä meitä. Se on suuri ja laaja talousmarkkina -alue.
Tässä työssä asiaa tarkastellaan lähemmin, koska venäläisen
liiketoimintakulttuurin sekä juridinen tuntemus katsotaan tärkeäksi Venäjänkaupassa.
Teoreettisessa osassa käsitellään yleisellä tasolla mm. tapakulttuuria sekä johtamista ja neuvotteluja. Samoin tarkastellaan eroavaisuuksia Suomen ja
Venäjän liiketoimintakulttuurin välillä. Lisäksi perehdytään sopimusoikeuteen ja oikeuskäytäntöihin Venäjällä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, koska kohdeyritysten liiketoimintakulttuuria selvitettiin haastattelulla. Työn empiirinen osa perustuu haastattelussa saatuihin
vastauksiin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin henkilökohtaisesti kahden suomalaisen yrityksen edustajia, jotka harjoittavat Venäjänkauppaa. Työn
lopussa kerrotaan heidän kokemuksistaan Venäjällä.
Työ antoi hyvin selkeän kuvan Venäjän liiketoimintakulttuurista.
Tutkimustulosten perusteella ei voitu tehdä tilastollisia päätelmiä, mutta tutkimustulokset tukivat teoriaa hyvin ja erovaisuuksia löytyi maitten välillä.
Tutkimusongelmat seurasivat koko työn läpi ja vastaukset tutkimusongelmiin löytyivät. Suhteitten merkitys on tärkeää, ja johtaja on korkeassa asemassa,nämä seikat juontavat juurensa jo kaukaa. Venäjän lainsäädäntö,liiketoimintatapa ja viranomaisten menettelytavat aiheuttavat ongelmia suomalaisyrittäjille. Ongelmista huolimatta kuitenkin näyttäisi, että suomalaisyrittäjillä on kiinnostus Venäjään markkina-alueena. Venäjän kauppa on toipumaan päin taantuma-ajasta, joten nyt olisi oikea aika suunnata itään.
Asiasanat: Venäjä, Liiketoimintakulttuuri, sopimusoikeus, suomalaisyritys