Kirppu design : Tuotemerkin kehittäminen ja asustemalliston suunnittelu
Häkkinen, Kirsi (2013)
Häkkinen, Kirsi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711062
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa nuorekas ja rock-henkinen asustemallisto ja kehittää omaa tuotemerkkiäni Kirppu designia. Malliston kaupallisuutta halusin selvittää laatimalla internetissä Webropol-kyselyn tuotteista.
Tuotteiden suunnittelussa käytin apuna Papanekin (1984) funktioanalyysimallia, jossa tuotteen toimivuutta tarkastellaan kuudesta eri näkökulmasta. Tein mallista oman versioni, jossa painotin erityisesti käyttöä, assosiaatiota ja estetiikkaa. Avukseni tuotteen käyttäjän määrittelyyn laadin lisäksi elämäntapataulun, joka kuvastaa oletettua kohderyhmäni jäsentä.
Aloitin mallistoni ideoinnin luonnostelemalla erilaisia asusteita, laatimalla ideataulun minua inspiroivista kuvista ja pohtimalla, minkä tyyppisiä asusteita haluan valmistaa. Luonnostelun kautta sain lopulta valittua valmistettavakseni kahdeksan eri tuotetta: Kokko-boleron, Hiisi-liivin, Lempo-huppuliivin, Marras-kaulakorun, Marras-korvakorut, Marras–rintakoruparin sekä olka- ja kirjekuorilaukun. Suunnittelin myös tuotteissa käytettäviä printtejä, jotka toteutin leimasintekniikalla. Hinnoittelin tuotteet ja laadin kyselyn internetiin. Kyselyllä halusin selvittää mielenkiintoisimman ja vähiten mielenkiintoisen tuotteen sekä ihmisten mielipiteitä tuotteille laskemistani hinnoista. Mainostin kyselyä Facebookissa sekä muissa internetin sosiaalisissa ympäristöissä. Sain kahden viikon aikana kyselyyni yhteensä 107 vastausta, mikä hieman jopa ylitti odotukseni.
Kyselyn tuloksena sain paljon hyviä kommentteja tuotteistani; niin positiivista kuin negatiivistakin palautetta sekä negatiivisten palautteen ohella myös korjausehdotuksia. Kyselyn tuloksena hahmotan myös paremmin, mihin hintaluokkaan vastaajat kokivat tuotteiden kuuluvan. Mielenkiintoisimpana tuotteena vastaajat pitivät Lempo-huppuliiviä ja tylsimpänä Hiisi-liiviä. Kokko-bolero tuli toiseksi kummassakin kategoriassa, mikä kertoo boleron jakaneen mielipiteitä.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla hieman erikoisempien kankaanpainomenetelmien, kuten esimerkiksi leimasimien käytön, tutkiminen erilaisilla materiaaleilla ja pintarakenteilla.
Tuotteiden suunnittelussa käytin apuna Papanekin (1984) funktioanalyysimallia, jossa tuotteen toimivuutta tarkastellaan kuudesta eri näkökulmasta. Tein mallista oman versioni, jossa painotin erityisesti käyttöä, assosiaatiota ja estetiikkaa. Avukseni tuotteen käyttäjän määrittelyyn laadin lisäksi elämäntapataulun, joka kuvastaa oletettua kohderyhmäni jäsentä.
Aloitin mallistoni ideoinnin luonnostelemalla erilaisia asusteita, laatimalla ideataulun minua inspiroivista kuvista ja pohtimalla, minkä tyyppisiä asusteita haluan valmistaa. Luonnostelun kautta sain lopulta valittua valmistettavakseni kahdeksan eri tuotetta: Kokko-boleron, Hiisi-liivin, Lempo-huppuliivin, Marras-kaulakorun, Marras-korvakorut, Marras–rintakoruparin sekä olka- ja kirjekuorilaukun. Suunnittelin myös tuotteissa käytettäviä printtejä, jotka toteutin leimasintekniikalla. Hinnoittelin tuotteet ja laadin kyselyn internetiin. Kyselyllä halusin selvittää mielenkiintoisimman ja vähiten mielenkiintoisen tuotteen sekä ihmisten mielipiteitä tuotteille laskemistani hinnoista. Mainostin kyselyä Facebookissa sekä muissa internetin sosiaalisissa ympäristöissä. Sain kahden viikon aikana kyselyyni yhteensä 107 vastausta, mikä hieman jopa ylitti odotukseni.
Kyselyn tuloksena sain paljon hyviä kommentteja tuotteistani; niin positiivista kuin negatiivistakin palautetta sekä negatiivisten palautteen ohella myös korjausehdotuksia. Kyselyn tuloksena hahmotan myös paremmin, mihin hintaluokkaan vastaajat kokivat tuotteiden kuuluvan. Mielenkiintoisimpana tuotteena vastaajat pitivät Lempo-huppuliiviä ja tylsimpänä Hiisi-liiviä. Kokko-bolero tuli toiseksi kummassakin kategoriassa, mikä kertoo boleron jakaneen mielipiteitä.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla hieman erikoisempien kankaanpainomenetelmien, kuten esimerkiksi leimasimien käytön, tutkiminen erilaisilla materiaaleilla ja pintarakenteilla.