Vaateketjun kansainvälistyminen Viroon
Havusela, Laura (2013)
Havusela, Laura
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811386
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee erään norjalaislähtöisen miestenvaateketjun kansainvälistymistä Viroon. Toimeksiantajayrityksen nimi ei tule tässä tutkimuksessa esille. Työn tavoitteena oli selvittää, onko yrityksellä tarvittavat edellytykset kansainvälistymisoperaation toteuttamiseen ja mitkä ovat kohdemaan markkinoiden suurimmat potentiaaliset kilpailijat. Työssä tarkasteltiin myös yrityksen omia vahvuuksia ja heikkouksia. Tutkimuksen lopputuote on toimeksiantajayrityksen tarpeisiin suunniteltu informaatiopaketti etabloitumisesta Viroon. Teoreettisessa viitekehyksessä käytetty sekundääriaineisto on aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, aiemmin tehtyjä tutkimuksia sekä yritysten ja virastojen internet-sivustoja. Teoriaosuudessa käsitellään kansainvälistymisen edellytyksiä, syitä ja riskejä sekä tutustutaan lyhyesti kansainvälistymisen eri operaatiomuotoihin ja perehdytään kansainvälistymissuunnitelman laatimiseen. Tutkimuksen empiirinen osuus rakentuu kilpailija-analyysista, SWOT-analyysista sekä strukturoidusta henkilöhaastattelusta, jonka kohteena on toimeksiantajayrityksen edustaja. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että vaikka toimeksiantajayrityksellä on kaikki tarvittavat resurssit ja edellytykset etabloitua Viron markkinoille, ei se olisi välttämättä pitkällä tähtäimellä taloudellisesti kannattavaa, sillä Viro ei kohdemaana pysty tarjoamaan ketjulle sen strategian vaatimia suuria markkinoita.