Viestintästrategian ja -suunnitelman päivitys Kotkamills Oy:ssä
Mäkelä, Johanna (2013)
Mäkelä, Johanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911634
Tiivistelmä
Viestintä on nykyisin olennainen osa yritysten toimintaa ja sitä toteuttaa koko työyhteisö. Viestintästrategian ja -suunnitelman avulla organisaatio rakentaa viestintäänsä haluttuun suuntaan. Tämän opinnäytetyön aiheena on viestintästrategian ja -suunnitelman päivitys Kotkamills Oy:ssä, jonka omistaja ja toimintaympäristö ovat muuttuneet merkittävästi viime vuosien aikana. Työn tavoitteena oli luoda yrityksen muuttuneeseen tilanteeseen sopiva viestintästrategia ja -suunnitelma.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen haastattelututkimus, jonka kohderyhmänä olivat yrityksen eri toimintojen avainhenkilöt sekä otos yrityksen myyntiverkostosta. Haastattelukysymysten laadinnassa viitekehyksenä käytettiin viestintästrategian rakennemallia. Kirjallisuuslähteinä käytettiin viestintää ja työyhteisöjen johtamista käsittelevää kirjallisuutta ja lehtiartikkeleja.
Opinnäytetyön produktiot ovat ehdotukset toimeksiantajayrityksen viestintästrategiaksi sekä viestintäsuunnitelmaksi, jotka yritys voi ottaa käyttöön ja soveltaa suunnitellessaan ja toteuttaessaan sekä sisäistä että ulkoista viestintäänsä. Viestintästrategiaehdotus määrittelee viestinnän suuntaviivat ja tavoitteet ja viestintäsuunnitelma on listaus tarkemmista viestintätoimenpiteistä aikatauluineen. Merkittävimmät asiat, joihin yrityksen tulee viestinnässään lisätä huomiota, ovat yrityksen tunnettuuden lisääminen kohdentamalla viestintää selkeästi eri sidosryhmille, viestinnän käyttäminen apuvälineenä yrityksen liiketoimintastrategian toteuttamisessa, vuorovaikutuksen lisääminen yrityksen sisällä sekä viestintävastuiden selkeyttäminen.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen haastattelututkimus, jonka kohderyhmänä olivat yrityksen eri toimintojen avainhenkilöt sekä otos yrityksen myyntiverkostosta. Haastattelukysymysten laadinnassa viitekehyksenä käytettiin viestintästrategian rakennemallia. Kirjallisuuslähteinä käytettiin viestintää ja työyhteisöjen johtamista käsittelevää kirjallisuutta ja lehtiartikkeleja.
Opinnäytetyön produktiot ovat ehdotukset toimeksiantajayrityksen viestintästrategiaksi sekä viestintäsuunnitelmaksi, jotka yritys voi ottaa käyttöön ja soveltaa suunnitellessaan ja toteuttaessaan sekä sisäistä että ulkoista viestintäänsä. Viestintästrategiaehdotus määrittelee viestinnän suuntaviivat ja tavoitteet ja viestintäsuunnitelma on listaus tarkemmista viestintätoimenpiteistä aikatauluineen. Merkittävimmät asiat, joihin yrityksen tulee viestinnässään lisätä huomiota, ovat yrityksen tunnettuuden lisääminen kohdentamalla viestintää selkeästi eri sidosryhmille, viestinnän käyttäminen apuvälineenä yrityksen liiketoimintastrategian toteuttamisessa, vuorovaikutuksen lisääminen yrityksen sisällä sekä viestintävastuiden selkeyttäminen.