Oppilaitosyhteistyö kanavana tulevaisuuden rekrytointiin : case: Inex Partners Oy
Pekonen, Enni (2009)
Pekonen, Enni
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306529
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö lähestyy henkilöstöhallintoa henkilöstöhankinnan kautta. Rekrytointivaikeuksien ennustetaan lisääntyvän lähivuosina ja ammattitaitoisesta työvoimasta ennustetaan syntyvän pulaa. Opinnäytetyössä käsitellään työssäoppimista oppilaitosyhteistyön muotona ja yhteistyön avulla vaikuttamista tulevaisuuden rekrytointiin.
Tutkimusmenetelmäksi on valittu kvalitatiivinen tutkimus, joka tukee opinnäytetyön tavoitteita. Opinnäytetyö toteutetaan case- eli tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön aihetta lähestytään case-yrityksen näkökulmasta ja sen tarkoituksena on luoda pohja case-yrityksen oppilaitosyhteistyön kehittämiselle.
Teoriaosuus on jaettu kahteen asiakokonaisuuteen: rekrytointiin ja työssäoppimiseen oppilaitosyhteistyön muotona. Teorian ensimmäisessä luvussa käsitellään rekrytointia ja sen suhdetta oppilaitosyhteistyöhön. Luvussa selvitetään rekrytoinnin onnistumiseen vaikuttavia asioita sekä henkilöstöhankinnan kanavia ja työkaluja. Teorian toisessa luvussa käsitellään oppilaitosyhteistyötä ja työssäoppimista sen muotona. Luvussa selvitetään, mitä on työssäoppiminen ja mitä asioita sen onnistunut toteuttaminen vaatii yritykseltä.
Empiirisessä osuudessa kartoitetaan kohdeyrityksen rekrytoinnin sekä oppilaitosyhteistyön nykytila. Osuudessa analysoidaan myös esimiehille tehdyn oppilaitosyhteistyötä koskevan kyselyn tuloksia. Nykytilan kartoituksen ja kyselyn myötä kohdeyritykseen määritellään tapa toteuttaa oppilaitosyhteistyötä onnistuneesti. Kyselyn perusteella työssäoppiminen oppilaitosyhteistyön muotona on tärkeää, jotta varmistettaisiin ammattitaitoisen työvoiman saatavuus myös tulevaisuudessa. Case-osuudessa rakennetaan linjaus yrityksen oppilaitosyhteistyölle ja luodaan kohdeyritykselle keinoja sen onnistuneeseen toteuttamiseen.
Tutkimusmenetelmäksi on valittu kvalitatiivinen tutkimus, joka tukee opinnäytetyön tavoitteita. Opinnäytetyö toteutetaan case- eli tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön aihetta lähestytään case-yrityksen näkökulmasta ja sen tarkoituksena on luoda pohja case-yrityksen oppilaitosyhteistyön kehittämiselle.
Teoriaosuus on jaettu kahteen asiakokonaisuuteen: rekrytointiin ja työssäoppimiseen oppilaitosyhteistyön muotona. Teorian ensimmäisessä luvussa käsitellään rekrytointia ja sen suhdetta oppilaitosyhteistyöhön. Luvussa selvitetään rekrytoinnin onnistumiseen vaikuttavia asioita sekä henkilöstöhankinnan kanavia ja työkaluja. Teorian toisessa luvussa käsitellään oppilaitosyhteistyötä ja työssäoppimista sen muotona. Luvussa selvitetään, mitä on työssäoppiminen ja mitä asioita sen onnistunut toteuttaminen vaatii yritykseltä.
Empiirisessä osuudessa kartoitetaan kohdeyrityksen rekrytoinnin sekä oppilaitosyhteistyön nykytila. Osuudessa analysoidaan myös esimiehille tehdyn oppilaitosyhteistyötä koskevan kyselyn tuloksia. Nykytilan kartoituksen ja kyselyn myötä kohdeyritykseen määritellään tapa toteuttaa oppilaitosyhteistyötä onnistuneesti. Kyselyn perusteella työssäoppiminen oppilaitosyhteistyön muotona on tärkeää, jotta varmistettaisiin ammattitaitoisen työvoiman saatavuus myös tulevaisuudessa. Case-osuudessa rakennetaan linjaus yrityksen oppilaitosyhteistyölle ja luodaan kohdeyritykselle keinoja sen onnistuneeseen toteuttamiseen.