Marknadsföringsplan för ett ingenjörskontor
Kontinen, Fredrik (2013)
Kontinen, Fredrik
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011758
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet var att bygga upp en marknasföringsplan för ett ingenjörs-kontor som befinner sig i Helsingfors. Företaget fungerar inom byggnadsbranschen och erbjuder konstruktionsplanerings- och konsulttjänster. Målet med arbetet var att bygga upp en plan där verksamhetens marknadsföringsåtgärder planeras till slutet av år 2013.
Arbetets teoretiska referensram baseras på litteratur om marknadsföring och mark-nadsplanering. Teorin stöder innehållet för marknadsföringsplanen som ges till upp-dragsgivaren.
Marknadsföringsplanen byggdes med hjälp av teorin och fungerar som en bas som företaget kan bygga på. Informationen till planen samlades in genom två stycken inter-vjuer i form av diskussioner med uppdragsgivaren. Marknadsföringsplanen byggdes ihop genom att koppla ihop informationen av intervjuerna tillsammans med den teore-tiska delen.
Som resultat var en marknadsföringsplan för ingenjörskontoret, som innehåller en stra-tegisk del och en taktisk del för slutet av år 2013. Planen beskriver marknadsföringsak-tiviteter som skall möjliggöra en marknadstillväxt inom det marknadsområde som företaget bearbetar. Det växande behovet för renoveringsbygg inom huvudstadsregionen är det marknadsområde som företaget vill rikta sin verksamhet mot. Marknadsföringsplanen presenteras på svenska och finska som bilagor. The aim of this thesis was to make a marketing plan for an engineering office which is located in Helsinki. The company operates in the building industry and offers civil en-gineering and consulting services. The goal was to build up a marketing plan that de-scribed the company’s marketing actions to the end of year 2013.
The theoretical framework is based on literature on marketing and market planning and supports the content of the marketing plan that is made for the commissioner.
The marketing plan was composed with the help of the theoretical framework which is the base which the company can build on. The information for the plan was collected at interviews conducted in the form of discussions with the commissioner. The marketing plan was constructed in such a way that the information, which was collected, is linked with the theory of marketing planning.
The result is a marketing plan for the engineering office that includes a strategic part and a tactical part to the end of year 2013. The plan describes marketing activities that should help the company to achieve further market growth in the market that they op-erate in. The growing need for renovation construction in the capital region of Finland is a market that the company wants to target their marketing at. The marketing plan is presented as attachments in both Swedish and Finnish.
Arbetets teoretiska referensram baseras på litteratur om marknadsföring och mark-nadsplanering. Teorin stöder innehållet för marknadsföringsplanen som ges till upp-dragsgivaren.
Marknadsföringsplanen byggdes med hjälp av teorin och fungerar som en bas som företaget kan bygga på. Informationen till planen samlades in genom två stycken inter-vjuer i form av diskussioner med uppdragsgivaren. Marknadsföringsplanen byggdes ihop genom att koppla ihop informationen av intervjuerna tillsammans med den teore-tiska delen.
Som resultat var en marknadsföringsplan för ingenjörskontoret, som innehåller en stra-tegisk del och en taktisk del för slutet av år 2013. Planen beskriver marknadsföringsak-tiviteter som skall möjliggöra en marknadstillväxt inom det marknadsområde som företaget bearbetar. Det växande behovet för renoveringsbygg inom huvudstadsregionen är det marknadsområde som företaget vill rikta sin verksamhet mot. Marknadsföringsplanen presenteras på svenska och finska som bilagor.
The theoretical framework is based on literature on marketing and market planning and supports the content of the marketing plan that is made for the commissioner.
The marketing plan was composed with the help of the theoretical framework which is the base which the company can build on. The information for the plan was collected at interviews conducted in the form of discussions with the commissioner. The marketing plan was constructed in such a way that the information, which was collected, is linked with the theory of marketing planning.
The result is a marketing plan for the engineering office that includes a strategic part and a tactical part to the end of year 2013. The plan describes marketing activities that should help the company to achieve further market growth in the market that they op-erate in. The growing need for renovation construction in the capital region of Finland is a market that the company wants to target their marketing at. The marketing plan is presented as attachments in both Swedish and Finnish.