PEREHDYTYSMALLI OUTOKUMPU–LIPERIN SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMEN TERVEYSNEUVONTAAN
Pärnänen, Leena (2013)
Pärnänen, Leena
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911670
Tiivistelmä
Perehdyttämisellä pyritään edistämään uuden työntekijän sopeutumista työhön ja työyhteisöön. Terveysneuvonnan henkilöstössä työskentelee terveydenhoitajia neuvoloissa sekä koulu- ja opiskelijaterveydenhuollossa. Perehdytyksen kehittäminen on aloitettu Liperissä sosiaali- ja terveystoimen laatutyön ja osaamisen johtamishankkeen myötä vuonna 2011. Jo olemassa olevien yhteisten perehdytysmateriaalien lisäksi on tarkoitus laatia omat perehdytysohjeet kaikkiin hallintokuntiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää perehdytysmalli Outokumpu–Liperin terveysneuvontaan.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin Liperin kunnan terveyskeskuksen lähiesimiehiä. Lähiesimiesten haastatteluissa kysyttiin, kuinka he toteuttavat perehdytystä omassa työyksikössään, mitkä asiat vaikuttavat perehdytykseen ja mitä haasteita he näkevät perehdytykselle tulevaisuudessa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, ja ne analysoitiin käyttäen sisällön analyysia. Terveydenhoitajien kolmessa ryhmätapaamisessa pohdittiin onnistuneen perehdytyksen sisältöä.
Lähiesimiesten haastattelujen ja terveydenhoitajaryhmien pohdintojen tuloksissa korostuivat lähiesimiehen rooli, vastuu ja tehtävät perehdyttämisessä. Perehdyttämisen suunnittelussa on otettava huomioon perehdytettävän osaaminen ja yksilölliset perehdytystarpeet. Osaamisen varmistaminen palautekeskustelun avulla on tärkeää perehdytyksen edelleen kehittämiseksi. Opinnäytetyön tuloksena on laadittu perehdytyksen etenemistä kuvaava perehdytyspolku. Käytännön perehdyttämisen tueksi on kehitetty lähiesimiehen muistilista, työnopastajan tarkistuslista ja palautekeskustelurunko. Jatkokehittämistehtävänä voisi olla perehdytysmallin käytöstä saatujen kokemusten tutkiminen tai opiskelijoiden perehdytysmallin kehittäminen.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin Liperin kunnan terveyskeskuksen lähiesimiehiä. Lähiesimiesten haastatteluissa kysyttiin, kuinka he toteuttavat perehdytystä omassa työyksikössään, mitkä asiat vaikuttavat perehdytykseen ja mitä haasteita he näkevät perehdytykselle tulevaisuudessa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, ja ne analysoitiin käyttäen sisällön analyysia. Terveydenhoitajien kolmessa ryhmätapaamisessa pohdittiin onnistuneen perehdytyksen sisältöä.
Lähiesimiesten haastattelujen ja terveydenhoitajaryhmien pohdintojen tuloksissa korostuivat lähiesimiehen rooli, vastuu ja tehtävät perehdyttämisessä. Perehdyttämisen suunnittelussa on otettava huomioon perehdytettävän osaaminen ja yksilölliset perehdytystarpeet. Osaamisen varmistaminen palautekeskustelun avulla on tärkeää perehdytyksen edelleen kehittämiseksi. Opinnäytetyön tuloksena on laadittu perehdytyksen etenemistä kuvaava perehdytyspolku. Käytännön perehdyttämisen tueksi on kehitetty lähiesimiehen muistilista, työnopastajan tarkistuslista ja palautekeskustelurunko. Jatkokehittämistehtävänä voisi olla perehdytysmallin käytöstä saatujen kokemusten tutkiminen tai opiskelijoiden perehdytysmallin kehittäminen.