Aloittavan mikroyrityksen hankintastrategia
Ruokola, Inka-Maria (2013)
Ruokola, Inka-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811408
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Sirvest Oy:lle. Työn tavoitteena oli tehdä aloittavalle yritykselle hankintastrategia, joka sisältäisi prosessit hankintaan, toimittajien valintaan ja arviointiin sekä hankintojen mittaamiseen. Kehittämistehtävässä otettiin huomioon yrityksen henkilöresurssien vähyys, joten mittarit ja toimittajien arviointityökalut tehtiin mahdollisimman yksinkertaisiksi ja vähän aikaa vieviksi.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineistoa haettiin kirjallisuudesta, toimittajien, asiakkaiden ja yhtiökumppanin kanssa käydyistä neuvotteluista, palavereista ja va-paamuotoisista haastatteluista sekä havainnoimalla. Tutkimuksen onnistumista mitattiin laadullisilla eli kvalitatiivisilla mittareilla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui hankintatoimeen, strategiakarttaan, kilpailu-strategiaan sekä riskeihin liittyvistä teorioista. Lisäksi tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin erilaisia mittareita, joilla onnistumista voitiin mitata sekä toimitus- ja maksuehtojen merkitystä ostavalle osapuolelle.
Kehittämistehtävän tavoitteet saavutettiin ja toimintatutkimuksen tuloksena saatiin yritykselle valmis hankintastrategia. Hankintastrategia on otettu osittain käyttöön ja sitä tullaan jatkossa myös kehittämään.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineistoa haettiin kirjallisuudesta, toimittajien, asiakkaiden ja yhtiökumppanin kanssa käydyistä neuvotteluista, palavereista ja va-paamuotoisista haastatteluista sekä havainnoimalla. Tutkimuksen onnistumista mitattiin laadullisilla eli kvalitatiivisilla mittareilla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui hankintatoimeen, strategiakarttaan, kilpailu-strategiaan sekä riskeihin liittyvistä teorioista. Lisäksi tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin erilaisia mittareita, joilla onnistumista voitiin mitata sekä toimitus- ja maksuehtojen merkitystä ostavalle osapuolelle.
Kehittämistehtävän tavoitteet saavutettiin ja toimintatutkimuksen tuloksena saatiin yritykselle valmis hankintastrategia. Hankintastrategia on otettu osittain käyttöön ja sitä tullaan jatkossa myös kehittämään.