Varkauden OP-Isännöintikeskus Oy:n asiakastyytyväisyystutkimus
Särkkä, Tero (2013)
Särkkä, Tero
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011854
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyystutkimus, joka tehtiin Varkaudessa sijaitsevalle isännöintialan yritykselle nimeltä Varkauden OP-Isännöintikeskus. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä isännöintipalveluiden sekä kiinteistöhuollon eri osa-alueisiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista survey-tutkimusta. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2013 kirjekyselyn muodossa. Tutkimuksen vastaajaryhmäksi valittiin satunnaisia OP-Isännöintikeskuksen isännöimiä kerros- ja rivitaloja ympäri Varkautta.
Opinnäytetyöraportti koostuu toimeksiantajan esittelystä, teoriaosuudesta, tutkimuksen toteutuksesta sekä tutkimustuloksista. Teoriaosuudessa käsitellään palveluliiketoimintaa, asiakkuuksia, asiakastyytyväisyyttä ja sen tutkimusta. Tutkimustulokset on selitetty kirjallisesti sekä havainnollistettu erilaisin kuvioin ja taulukoin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä Varkauden OP-Isännöintikeskuksen tuottamiin isännöintipalveluihin. Arvioitaessa isännöintipalveluiden kokonaistyytyväisyyttä keskiarvoksi saatiin 3,66 asteikoilla 1-5, jota voidaan pitää melko hyvänä. Vastauksissa kiitosta saivat etenkin isännöintipalveluiden luotettavuus, tavoitettavuus ja palveluhenkisyys. Kiinteistöhuollon toimiin sen sijaan toivottiin hieman ripeyttä ja huolellisuutta.
Opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyystutkimus, joka tehtiin Varkaudessa sijaitsevalle isännöintialan yritykselle nimeltä Varkauden OP-Isännöintikeskus. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä isännöintipalveluiden sekä kiinteistöhuollon eri osa-alueisiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista survey-tutkimusta. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2013 kirjekyselyn muodossa. Tutkimuksen vastaajaryhmäksi valittiin satunnaisia OP-Isännöintikeskuksen isännöimiä kerros- ja rivitaloja ympäri Varkautta.
Opinnäytetyöraportti koostuu toimeksiantajan esittelystä, teoriaosuudesta, tutkimuksen toteutuksesta sekä tutkimustuloksista. Teoriaosuudessa käsitellään palveluliiketoimintaa, asiakkuuksia, asiakastyytyväisyyttä ja sen tutkimusta. Tutkimustulokset on selitetty kirjallisesti sekä havainnollistettu erilaisin kuvioin ja taulukoin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä Varkauden OP-Isännöintikeskuksen tuottamiin isännöintipalveluihin. Arvioitaessa isännöintipalveluiden kokonaistyytyväisyyttä keskiarvoksi saatiin 3,66 asteikoilla 1-5, jota voidaan pitää melko hyvänä. Vastauksissa kiitosta saivat etenkin isännöintipalveluiden luotettavuus, tavoitettavuus ja palveluhenkisyys. Kiinteistöhuollon toimiin sen sijaan toivottiin hieman ripeyttä ja huolellisuutta.