Läsnäolon merkitys tanssijalle : tanssijan läsnäolo esitystilanteessa
Vainio, Sini (2013)
Vainio, Sini
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219815
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjoitettu osana tanssinopettajan tutkinnon (AMK) taiteellista opinnäytetyötä. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on koreografia TIC kolmelle tanssijalle. Teos lukeutui toukokuussa 2013 Turun Taideakatemian Köysiteatterissa järjestetyn Köydet irti! -festivaalin ohjelmistoon.
Opinnäytetyön kirjallinen osio määrittelee mitä tarkoittaa tanssijan tiedostettu läsnäolo esitystilanteessa. Työ pohjautuu lähdekirjallisuuteen ja kirjoittajan omiin kokemuksiin tanssista.
Kirjoittaja aloittaa esittelemällä esimerkein miten tanssija virittäytyy läsnäoloon ennen esiintymistä. Toisessa kappaleessa hän kirjoittaa myös läsnäolon määritelmän ja erottaa sen esittämisestä. Kolmas kappale käsittelee läsnäolon kolmea tilaa, jotka ovat eri vahvuisia riippuen tanssijan mielentilasta ja keskittyneisyydestä. Neljäs luku avaa läsnäolon keskeistä teemaa: hengitystä ja kertoo kirjoittajan omia kokemuksia hengityksen tiedostamisen merkityksestä liikkeessä.
Aistiminen on tämän työn ydin. Kirjoittaja avaa viidennessä kappaleessa aistien monipuolisen käytön tärkeyttä esitystilanteessa. Tutkielman lopuksi kirjoittaja pohtii tunteen välittämisen ja läsnäolon yhteyttä.
Läsnäolon tutkiminen syventää kirjoittajan käsitystä tanssijan lavaolemuksesta. Se tarkentaa ja selventää mitä vaikuttava tanssi-ilmaisu vaatii ja pitää sisällään. Läsnäolo mahdollistaa henkilökohtaisen ja merkityksellisen taidekokemuksen.
Opinnäytetyön kirjallinen osio määrittelee mitä tarkoittaa tanssijan tiedostettu läsnäolo esitystilanteessa. Työ pohjautuu lähdekirjallisuuteen ja kirjoittajan omiin kokemuksiin tanssista.
Kirjoittaja aloittaa esittelemällä esimerkein miten tanssija virittäytyy läsnäoloon ennen esiintymistä. Toisessa kappaleessa hän kirjoittaa myös läsnäolon määritelmän ja erottaa sen esittämisestä. Kolmas kappale käsittelee läsnäolon kolmea tilaa, jotka ovat eri vahvuisia riippuen tanssijan mielentilasta ja keskittyneisyydestä. Neljäs luku avaa läsnäolon keskeistä teemaa: hengitystä ja kertoo kirjoittajan omia kokemuksia hengityksen tiedostamisen merkityksestä liikkeessä.
Aistiminen on tämän työn ydin. Kirjoittaja avaa viidennessä kappaleessa aistien monipuolisen käytön tärkeyttä esitystilanteessa. Tutkielman lopuksi kirjoittaja pohtii tunteen välittämisen ja läsnäolon yhteyttä.
Läsnäolon tutkiminen syventää kirjoittajan käsitystä tanssijan lavaolemuksesta. Se tarkentaa ja selventää mitä vaikuttava tanssi-ilmaisu vaatii ja pitää sisällään. Läsnäolo mahdollistaa henkilökohtaisen ja merkityksellisen taidekokemuksen.