Asiakastyytyväisyystutkimus LOAS:lle
Ranta, Antti (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911608
Tiivistelmä
Aiheena oli LOAS:lle asiakastyytyväisyystutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää asiakastyyväisyyden taso. Tutkimuksen pääkäsitteinä olivat asiakastyytyväisyys, tiedonkulku, turvallisuudentunne, palvelunlaatu ja asenteet asumiseen LOAS:lla.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jolla selvittettiin pääkäsitteiden alla oleviin aihealueisiin liittyviä kysymyksiä asukkaan eli vastaajan näkökulmasta.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin pääasiassa LOAS:n kohteissa Pallon ja Harapaisten asuinalueilla, johon muidenkin LOAS:n asuinalueuden asukkaat saivat vastata. Pallon ja Harapaisten alueiden asukkaille lähetettiin kutsu Internet-kyselyyn.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteuttettiin Webropol-kyselypalvelun avulla. Tulokset analysointiin SPSS-ohjelmaa hyödyntäen. Kysymykset joita vastaajille esitettiin, oli jaettu kolmen eri tyyppiin kysymyksiin: avoimiin-, vaihtoehto- ja arvoasteikkokysymyksiin. Arvoasteikko on perustunut 1 - 5 pisteen luokitelmaan eli Likert-asteikkoon.
Tuloksien perusteella LOAS:n asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja sen laatuun. Päätelmät perustavat laskettuihin keskiarvoihin ja tulosten analysoimiseen.
Vastausprosentti oli 12,2 %. Vastausprosentti jäi odotettua pienemmäksi. Pallon ja Harapaisten asuinalueen vastausmäärä oli 12 ja muilta LOAS:n asuinalueilta 15 vastausta. Muualta tulleet vastaukset olivat pääasiassa läntisen Lappeenrannan alueelta.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jolla selvittettiin pääkäsitteiden alla oleviin aihealueisiin liittyviä kysymyksiä asukkaan eli vastaajan näkökulmasta.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin pääasiassa LOAS:n kohteissa Pallon ja Harapaisten asuinalueilla, johon muidenkin LOAS:n asuinalueuden asukkaat saivat vastata. Pallon ja Harapaisten alueiden asukkaille lähetettiin kutsu Internet-kyselyyn.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteuttettiin Webropol-kyselypalvelun avulla. Tulokset analysointiin SPSS-ohjelmaa hyödyntäen. Kysymykset joita vastaajille esitettiin, oli jaettu kolmen eri tyyppiin kysymyksiin: avoimiin-, vaihtoehto- ja arvoasteikkokysymyksiin. Arvoasteikko on perustunut 1 - 5 pisteen luokitelmaan eli Likert-asteikkoon.
Tuloksien perusteella LOAS:n asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja sen laatuun. Päätelmät perustavat laskettuihin keskiarvoihin ja tulosten analysoimiseen.
Vastausprosentti oli 12,2 %. Vastausprosentti jäi odotettua pienemmäksi. Pallon ja Harapaisten asuinalueen vastausmäärä oli 12 ja muilta LOAS:n asuinalueilta 15 vastausta. Muualta tulleet vastaukset olivat pääasiassa läntisen Lappeenrannan alueelta.