Rikosilmoitinjärjestelmän oppimisympäristön kehittäminen
Tirronen, Joni (2013)
Tirronen, Joni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011851
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi rikosilmoitinjärjestelmän toimintaperiaate ja rakenne teoriakirjallisuutta hyödyntäen. Lisäksi työssä käydään oppimisympäristöön kuuluvan harjoittelualustan kehittäminen ja sillä opettaminen läpi. Rikosilmoitinjärjestelmän toimintaperiaatetta ja rakennetta tarkastellaan kokonaisuutena. Oppimisympäristön suunnittelusta ja kehittämistä käydään suunnittelu- ja rakennusvaiheessa havaitut ongelmat ja toimenpiteet soveltuvin osin läpi. Lopuksi selvitetään oppimisympäristön toimivuus ja käyttö opetustilanteessa. Opetuksen apuna käytettiin turvatekniikan käytännöntyöskentelyä kuvaavaa ohjeistusta sekä harjoittelualustaa tehostamassa opetusta.
Jotta oppimisympäristö olisi toimiva, tuli toteutuksessa ottaa huomioon, että lopputulos oli sopiva, kestävä ja turvallinen opetus- ja oppimiskäyttöön. Samalla tuli varmistua siitä, että ohjeistuksen avulla harjoittelualustalla kyettäisiin oppimaan ja harjoittelemaan haluttuja työtehtäviä.
Oppimisympäristön kehittämisen syynä oli tarve saada käytännönläheinen oppiminen osaksi turvallisuustekniikan opetusta. Aiemmin turvallisuustekniikkaa ei ollut mahdollista opettaa käytännössä muuten kuin työharjoittelun kautta. Suoritettujen opetuskokonaisuuksien pohjalta havaittiin, että oppimisympäristön harjoittelualusta tehostaa ja helpottaa turvatekniikan ja yleisen sähkötekniikan opettamista ja opiskelua. Työn pohjalta oppilaitoksessa tilattiin useampi vastaavanlainen harjoittelualusta ja huomattiin, että eri järjestelmistä voitaisiin tulevaisuudessa luoda samanlaiset harjoittelualustat mahdollistamaan myös muiden järjestelmien opettamista ja oppimista.
Jotta oppimisympäristö olisi toimiva, tuli toteutuksessa ottaa huomioon, että lopputulos oli sopiva, kestävä ja turvallinen opetus- ja oppimiskäyttöön. Samalla tuli varmistua siitä, että ohjeistuksen avulla harjoittelualustalla kyettäisiin oppimaan ja harjoittelemaan haluttuja työtehtäviä.
Oppimisympäristön kehittämisen syynä oli tarve saada käytännönläheinen oppiminen osaksi turvallisuustekniikan opetusta. Aiemmin turvallisuustekniikkaa ei ollut mahdollista opettaa käytännössä muuten kuin työharjoittelun kautta. Suoritettujen opetuskokonaisuuksien pohjalta havaittiin, että oppimisympäristön harjoittelualusta tehostaa ja helpottaa turvatekniikan ja yleisen sähkötekniikan opettamista ja opiskelua. Työn pohjalta oppilaitoksessa tilattiin useampi vastaavanlainen harjoittelualusta ja huomattiin, että eri järjestelmistä voitaisiin tulevaisuudessa luoda samanlaiset harjoittelualustat mahdollistamaan myös muiden järjestelmien opettamista ja oppimista.