"Mä haluan, et eläimillä ois siivet, että ne vois lentää..." : kolmevuotiaan osallisuus leikkiin Freinet-pedagogiikkaa toteuttavassa päiväkodissa
Rautiainen, Liisa; Ylä-Jussila, Mikko (2009)
Rautiainen, Liisa
Ylä-Jussila, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266274
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyömme tehtävänä on selvittää miten kolmevuotiaan lapsen osallisuus leikkiin toteutuu Freinet- pedagogiikkaa toteuttavassa päiväkodissa. Yhteistyömme kohdentui ensisijaisesti kolmevuotiaisiin lapsiin ja heidän leikkiinsä. Tavoitteena oli selvittää lapsen leikin osallisuuteen vaikuttavia estäviä ja edistäviä tekijöitä.
Työmme teoriapohjana käytimme inhimillisen toiminnan mallin käsitteitä: yksilön sisäiset tekijät (tahto, tottumus, suorituskyky), ympäristötekijät (fyysiset, sosiaaliset ja kulttuuriset) ja osallistuminen / osallisuus. Näistä opinnäytetyömme kannalta keskeisin on lapsen osallisuus leikkiin. Opinnäytetyössämme kuvaamme myös Freinet-pedagogiikan perusajatuksia ja leikin teoriaa sekä toimintaterapian että varhaiskasvatuksen kirjallisuuden kautta.
Opinnäytetyömme on laadullinen toimintatutkimus, jossa kolmevuotiaiden lasten leikkitilanteiden havainnoinnin ja kasvattajien haastattelun avulla keräsimme aineistoa. Analysoimme sitä inhimillisen toiminnan mallin käsitteiden mukaan. Aineisto luokiteltiin osallisuutta edistäviin ja estäviin tekijöihin.
Leikin osallisuutta estävistä tekijöistä nousevat esiin ympäristön asettamat haasteet. Myös aikuisen ohjauksen ja tuen ajoittainen riittämättömyys vaikeuttaa kolmevuotiaan lapsen turvallisuuden tunnetta ja sitä kautta leikkiin sitoutumista. Itse kolmevuotiaan kehitysvaihe rajoittaa myös leikin monimuotoisuutta ja leikkitaitojen kehittymistä ilman aikuisen ja isompien lasten tukea.
Leikin osallisuutta edistävistä tekijöistä keskeisiä ovat sekä fyysisen että sosiaalisen ympäristön tarjoamat leikin osallisuutta tukevat elementit: monipuolinen ja saatavilla oleva leikkivälineistö, aikuisten ja isompien lasten tarjoamat mallit ja vuorovaikutussuhteet. Mahdollisuus omiin valintoihin, aikuisen tukeen tarvittaessa sekä riittävä leikkiaika ja turvallinen, rajattu leikkiympäristö edistävät kolmevuotiaan osallisuutta omaan leikkiinsä.
Opinnäytetyömme tehtävänä on selvittää miten kolmevuotiaan lapsen osallisuus leikkiin toteutuu Freinet- pedagogiikkaa toteuttavassa päiväkodissa. Yhteistyömme kohdentui ensisijaisesti kolmevuotiaisiin lapsiin ja heidän leikkiinsä. Tavoitteena oli selvittää lapsen leikin osallisuuteen vaikuttavia estäviä ja edistäviä tekijöitä.
Työmme teoriapohjana käytimme inhimillisen toiminnan mallin käsitteitä: yksilön sisäiset tekijät (tahto, tottumus, suorituskyky), ympäristötekijät (fyysiset, sosiaaliset ja kulttuuriset) ja osallistuminen / osallisuus. Näistä opinnäytetyömme kannalta keskeisin on lapsen osallisuus leikkiin. Opinnäytetyössämme kuvaamme myös Freinet-pedagogiikan perusajatuksia ja leikin teoriaa sekä toimintaterapian että varhaiskasvatuksen kirjallisuuden kautta.
Opinnäytetyömme on laadullinen toimintatutkimus, jossa kolmevuotiaiden lasten leikkitilanteiden havainnoinnin ja kasvattajien haastattelun avulla keräsimme aineistoa. Analysoimme sitä inhimillisen toiminnan mallin käsitteiden mukaan. Aineisto luokiteltiin osallisuutta edistäviin ja estäviin tekijöihin.
Leikin osallisuutta estävistä tekijöistä nousevat esiin ympäristön asettamat haasteet. Myös aikuisen ohjauksen ja tuen ajoittainen riittämättömyys vaikeuttaa kolmevuotiaan lapsen turvallisuuden tunnetta ja sitä kautta leikkiin sitoutumista. Itse kolmevuotiaan kehitysvaihe rajoittaa myös leikin monimuotoisuutta ja leikkitaitojen kehittymistä ilman aikuisen ja isompien lasten tukea.
Leikin osallisuutta edistävistä tekijöistä keskeisiä ovat sekä fyysisen että sosiaalisen ympäristön tarjoamat leikin osallisuutta tukevat elementit: monipuolinen ja saatavilla oleva leikkivälineistö, aikuisten ja isompien lasten tarjoamat mallit ja vuorovaikutussuhteet. Mahdollisuus omiin valintoihin, aikuisen tukeen tarvittaessa sekä riittävä leikkiaika ja turvallinen, rajattu leikkiympäristö edistävät kolmevuotiaan osallisuutta omaan leikkiinsä.