Myyntikirjekampanja osana Clas Ohlson Oy:n yritysmarkkinointia
Roininen, Tomi (2013)
Roininen, Tomi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112197
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysten välistä markkinointia ja markkinointiviestintää suoramainonnan ja myyntikirjeen näkökulmasta. Työn toiminnallisena osana toteutettiin Joensuun Clas Ohlsonille business to business -myyntikirjekampanja, jonka kohderyhminä olivat potentiaaliset uudet yritysasiakkaat ja nykyiset yritysasiakkaat. Työssä käsitellään asiakkuuksia kampanjan kohderyhmien osalta, ja Clas Ohlsonin toteuttamaa yritysmarkkinointia kahden puhelimitse toteutetun teemahaastattelun avulla.
Opinnäytetyö on lähestymistavaltaan toiminnallinen. Sen tutkimus- ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin pääasiassa kirjoituspöytätutkimuksen ja otantatutkimuksen keinoja sekä teemahaastatteluja. Myyntikirjekampanjan suunnittelu aloitettiin kesäkuun alussa vuonna 2012 ja se toteutettiin alkusyksyllä 2012. Kampanja rakentui uuden tuotekuvaston ilmestymisen yhteyteen. Kampanjan tavoitteena oli houkutella lähialueen potentiaalisia uusia yritysasiakkaita ja muistuttaa nykyisiä yritysasiakkaita asiakkuudestaan Clas Ohlsonin kanssa. Kampanjan käytännön tavoitteena oli kutsua yrittäjiä noutamaan uutta 25.8.2012 ilmestynyttä tuotekuvastoa kirjeen sisältämän alennuskupongin avulla.
Kampanjan merkittävimpänä tuloksena oli nykyisten yritysasiakkaiden aktivoituminen kampanjan vaikutuksesta. Produktin kirjemalleille tavanomainen 2 %:n palautumisprosentti ylittyi kohderyhmän osalta selvästi palautumisprosentin ollessa nykyisten yritys-asiakkaiden kohdalla 6,14 %. Potentiaalisten uusien asiakkaiden osalta kirjeiden palautumisprosentti jäi epävarmaksi, joten sitä ei laskettu työn tuloksiin. Opinnäytetyön merkittävimpiä kehitysehdotuksia olivat muun muassa myyntikirjeiden kohdistusasteen ja alennuskupongin voimassaoloajan kasvattaminen, kirjeiden luonteen muuttaminen lähettäjäimpulsiivisemmaksi, visuaalisten yksityiskohtien viimeistely ja yritysmarkkinoinnin myymäläkohtainen tehostaminen.
Opinnäytetyö on lähestymistavaltaan toiminnallinen. Sen tutkimus- ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin pääasiassa kirjoituspöytätutkimuksen ja otantatutkimuksen keinoja sekä teemahaastatteluja. Myyntikirjekampanjan suunnittelu aloitettiin kesäkuun alussa vuonna 2012 ja se toteutettiin alkusyksyllä 2012. Kampanja rakentui uuden tuotekuvaston ilmestymisen yhteyteen. Kampanjan tavoitteena oli houkutella lähialueen potentiaalisia uusia yritysasiakkaita ja muistuttaa nykyisiä yritysasiakkaita asiakkuudestaan Clas Ohlsonin kanssa. Kampanjan käytännön tavoitteena oli kutsua yrittäjiä noutamaan uutta 25.8.2012 ilmestynyttä tuotekuvastoa kirjeen sisältämän alennuskupongin avulla.
Kampanjan merkittävimpänä tuloksena oli nykyisten yritysasiakkaiden aktivoituminen kampanjan vaikutuksesta. Produktin kirjemalleille tavanomainen 2 %:n palautumisprosentti ylittyi kohderyhmän osalta selvästi palautumisprosentin ollessa nykyisten yritys-asiakkaiden kohdalla 6,14 %. Potentiaalisten uusien asiakkaiden osalta kirjeiden palautumisprosentti jäi epävarmaksi, joten sitä ei laskettu työn tuloksiin. Opinnäytetyön merkittävimpiä kehitysehdotuksia olivat muun muassa myyntikirjeiden kohdistusasteen ja alennuskupongin voimassaoloajan kasvattaminen, kirjeiden luonteen muuttaminen lähettäjäimpulsiivisemmaksi, visuaalisten yksityiskohtien viimeistely ja yritysmarkkinoinnin myymäläkohtainen tehostaminen.