Oppilaan tuen suunnittelu- prosessin käyttöönotto Haukkarannan koulussa : Opetuksen, oppilashuollon ja oppilaskodin työntekijöiden kokemuksia muutosprosessista
Kolehmainen, Mira (2013)
Kolehmainen, Mira
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112115
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Oppimis- ja ohjauskeskus Onervaan toimeksiantona Haukkarannan toimi-pisteeseen. Haukkarannassa tarjotaan perusopetusta ja opetusta tukevaa kuntoutusta kuuroille, huonokuuloisille, kuulonäkövammaisille ja oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (SLI). Lisäksi tarjotaan ohjauspalveluja kuurojen, huonokuuloisten, kuulonäkövammaisten, SLI- oppilaiden, autis-tisten ja Asperger- henkilöiden opetukseen ja kuntoutukseen. Monitarpeisten oppilaiden arjen suunnittelussa tulee huomioida oppilaan yksilölliset tarpeet sekä kuntouttava arki.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opetuksen, oppilashuollon ja oppilaskodin työntekijöiden kokemuksia oppilaan tuen suunnittelu OTS- muutosprosessista. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten työntekijät kokivat muutosprosessin ja minkälaisia haasteita he kokivat. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin työntekijöille vastuuhenkilöiden kautta. Kyselyyn vastasi 82 työnte-kijästä 21. Vastausprosentti oli 26 %. Tutkimus oli laadullinen ja aineiston tulokset kvantifioitiin. Tutkimusote oli kuvaileva.
Keskeisin tulos oli, että työntekijät olivat ymmärtäneet oppilaan tuen suunnittelu -prosessin ja sen tarkoituksen. Prosessi kuitenkin vaatii vielä aikaa käytänteiden selkiytymiselle ja niiden vakiinnut-tamiselle arjen työhön. Johtopäätöksenä todettiin, että muutosprosessi oli onnistunut ja sitä tul-laan käyttämään myös yhdistyneessä oppimis- ja ohjauskeskus Onervassa. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään tulevissa OTS- prosesseissa sekä Oppimis- ja ohjauskeskus Onervassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opetuksen, oppilashuollon ja oppilaskodin työntekijöiden kokemuksia oppilaan tuen suunnittelu OTS- muutosprosessista. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten työntekijät kokivat muutosprosessin ja minkälaisia haasteita he kokivat. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin työntekijöille vastuuhenkilöiden kautta. Kyselyyn vastasi 82 työnte-kijästä 21. Vastausprosentti oli 26 %. Tutkimus oli laadullinen ja aineiston tulokset kvantifioitiin. Tutkimusote oli kuvaileva.
Keskeisin tulos oli, että työntekijät olivat ymmärtäneet oppilaan tuen suunnittelu -prosessin ja sen tarkoituksen. Prosessi kuitenkin vaatii vielä aikaa käytänteiden selkiytymiselle ja niiden vakiinnut-tamiselle arjen työhön. Johtopäätöksenä todettiin, että muutosprosessi oli onnistunut ja sitä tul-laan käyttämään myös yhdistyneessä oppimis- ja ohjauskeskus Onervassa. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään tulevissa OTS- prosesseissa sekä Oppimis- ja ohjauskeskus Onervassa.