Yhdessä oppimista ja itsearvostusta : Tuen järjestäminen vapaaehtoisille ryhmänvetäjille Oulun SETA ry:ssä
Valta, Taru; Repo, Terhi (2013)
Valta, Taru
Repo, Terhi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060212378
Tiivistelmä
Keväällä 2011 toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön, jonka tarkoituksena oli yhteistoiminnallisen kehittämistyön avulla järjestää tukea Oulun SETA ry:n vapaaehtoisille vertaisryhmänvetäjille. Kehittämistoiminnan tarkoitus oli vahvistaa ryhmänvetäjiä sekä kehittää työkaluja ryhmänohjaukseen.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä avaamme vertaisryhmän toiminnalle oleellisia käsitteitä. Dialoginen lähestymistapa vuorovaikutuksessa oli keskeinen työväline opinnäytetyöprosessissamme. Lisäksi käsittelemme identiteettityöskentelyä ja voimaantumista vertaisryhmässä, vapaaehtoistyön motivaatiotekijöitä sekä ryhmää ilmiönä. Yhteistoiminnallisessa kehittämistyössä käytimme osallistavaa toimintatutkimuksellista lähestymistapaa.
Järjestimme ryhmänvetäjille seitsemän tapaamiskertaa, joiden tuloksena syntyi kirjallinen materiaalipaketti, johon on koottu ryhmänvetäjien toiminnalle keskeisiä ohjeita ja käytäntöjä sekä ryhmiin soveltuvia harjoituksia. Materiaalipaketin avulla voi perehdyttää ja kouluttaa ryhmänvetäjiä sekä suunnitella ryhmien toimintaa. Materiaalipakettia on kokeiltu käytännön ryhmätoiminnassa jonkin verran ja siitä on saatu positiivisia käyttökokemuksia.
Yhteistoiminnallisen kehittämistyön avulla tarjosimme ryhmänvetäjille mahdollisuuden jakaa kokemuksiaan sekä saada äänensä kuuluviin oman vapaaehtoistyönsä kehittämisessä. Kehittämistoiminnan tuloksena ryhmänvetäjät saivat uusia tietoja ja taitoja, joista on hyötyä vertaisryhmän ohjaamisessa. Lisäksi ryhmänvetäjät kertoivat kehittämisryhmässä saadun tuen ja arvostuksen kasvattaneen itsevarmuutta, selkiyttäneen omaa roolia ja antaneen voimaantumisen kokemuksia.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä avaamme vertaisryhmän toiminnalle oleellisia käsitteitä. Dialoginen lähestymistapa vuorovaikutuksessa oli keskeinen työväline opinnäytetyöprosessissamme. Lisäksi käsittelemme identiteettityöskentelyä ja voimaantumista vertaisryhmässä, vapaaehtoistyön motivaatiotekijöitä sekä ryhmää ilmiönä. Yhteistoiminnallisessa kehittämistyössä käytimme osallistavaa toimintatutkimuksellista lähestymistapaa.
Järjestimme ryhmänvetäjille seitsemän tapaamiskertaa, joiden tuloksena syntyi kirjallinen materiaalipaketti, johon on koottu ryhmänvetäjien toiminnalle keskeisiä ohjeita ja käytäntöjä sekä ryhmiin soveltuvia harjoituksia. Materiaalipaketin avulla voi perehdyttää ja kouluttaa ryhmänvetäjiä sekä suunnitella ryhmien toimintaa. Materiaalipakettia on kokeiltu käytännön ryhmätoiminnassa jonkin verran ja siitä on saatu positiivisia käyttökokemuksia.
Yhteistoiminnallisen kehittämistyön avulla tarjosimme ryhmänvetäjille mahdollisuuden jakaa kokemuksiaan sekä saada äänensä kuuluviin oman vapaaehtoistyönsä kehittämisessä. Kehittämistoiminnan tuloksena ryhmänvetäjät saivat uusia tietoja ja taitoja, joista on hyötyä vertaisryhmän ohjaamisessa. Lisäksi ryhmänvetäjät kertoivat kehittämisryhmässä saadun tuen ja arvostuksen kasvattaneen itsevarmuutta, selkiyttäneen omaa roolia ja antaneen voimaantumisen kokemuksia.