Meri-Porin lukion opiskelijoiden hyvinvointi ja hyvinvointiin vaikuttavat tekijät
Leppäniemi, Satu (2009)
Leppäniemi, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157913
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Meri-Porin lukiolaisten hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä opiskelijoiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää mitkä tekijät tukevat ja haittaavat lukiolaisen hyvinvointia sekä minkälaista tukea ja apua lukiolaiset toivovat saavansa hyvinvointinsa edistämiseksi. Tavoitteena on tulosten kautta nostaa esille hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja saada ne kaikkien asianosaisten tietoon. Tulosten perusteella voidaan lukiolaisten hyvinvointiin liittyviä asioita entisestään parantaa.
Opinnäytetyön kohderyhmäksi valittiin Meri-Porin lukion 1., 2. ja 3. vuosikurssin opiskelijat. Jokaiselta vuosikurssilta valittiin satunnaisesti yksi luokka. Kohderyhmän opiskelijoita oli yhteensä 71, joista tyttöjä oli 37 ja poikia 34. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin, mutta avoimet kysymykset käsiteltiin sisällön analyysimenetelmää käyttäen. Merkittävämmät tulokset esitettiin graafisten kuvioiden ja taulukoiden avulla.
Opiskelijoiden mielestä tärkeimpiä hyvinvointia tukevia tekijöitä ovat koulussa vallitseva hyvä ilmapiiri ja viihtyvyys. Viihtyvyyden lisäämiseksi opiskelijat toivovat koulun tiloihin muun muassa sohvia ja viherkasveja. Myös 45 minuutin oppitunnit haluttaisiin takaisin, nykyisten 75 minuutin oppituntien sijasta. Tuen ja avun tarve kohdistuu nuorella perheeseen ja ystäviin, jotka omalta osaltaan vaikuttavat myönteisesti nuorten hyvinvointiin. Vastaavasti opiskelijoiden mielestä hyvinvointia haittaavia tekijöitä ovat väsymys, kiire, koulutyön raskaus sekä oppimis- ja keskittymisvaikeudet.
Opinnäytetyön kohderyhmäksi valittiin Meri-Porin lukion 1., 2. ja 3. vuosikurssin opiskelijat. Jokaiselta vuosikurssilta valittiin satunnaisesti yksi luokka. Kohderyhmän opiskelijoita oli yhteensä 71, joista tyttöjä oli 37 ja poikia 34. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin, mutta avoimet kysymykset käsiteltiin sisällön analyysimenetelmää käyttäen. Merkittävämmät tulokset esitettiin graafisten kuvioiden ja taulukoiden avulla.
Opiskelijoiden mielestä tärkeimpiä hyvinvointia tukevia tekijöitä ovat koulussa vallitseva hyvä ilmapiiri ja viihtyvyys. Viihtyvyyden lisäämiseksi opiskelijat toivovat koulun tiloihin muun muassa sohvia ja viherkasveja. Myös 45 minuutin oppitunnit haluttaisiin takaisin, nykyisten 75 minuutin oppituntien sijasta. Tuen ja avun tarve kohdistuu nuorella perheeseen ja ystäviin, jotka omalta osaltaan vaikuttavat myönteisesti nuorten hyvinvointiin. Vastaavasti opiskelijoiden mielestä hyvinvointia haittaavia tekijöitä ovat väsymys, kiire, koulutyön raskaus sekä oppimis- ja keskittymisvaikeudet.