Interaktiivinen portfolio työelämälähtöisen opiskelun pelivälineenä
Kallioranta, Jussi (2013)
Kallioranta, Jussi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112267
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli työelämälähtöisyyden kehittäminen opiskelussa pelillistämisen keinoin. Työssä tarkasteltiin opiskelijoiden työelämätaitoja, sekä portfoliota välineenä oman osaamisen tunnistamisessa. Lisäksi työssä pohdittiin korkeakoulujen ja yritysten välisen yhteistyön kehittämistä avoimen innovaation mallien avulla.
Työn tuloksena syntyi idea interaktiivisesta verkottuvasta portfoliosta, joka auttaa opiskelijaa tunnistamaan osaamistaan ja verkottumaan muiden opiskelijoiden kanssa, sekä tarjoaa kanavan korkeakoulujen ja yritysten avoimelle yhteistyölle.
Idea havainnollistettiin skenaariokuvituksen avulla ja kuviin haettiin vaikutteita graafisesta suunnittelusta ja erityisesti infograafeista.
Opinnäytetyötä tehtiin osana COOL (Collaborative Learning) opinnäytetyöyhteisöä, jonka tarkoituksena oli lisätä vuorovaikutusta opinnäytetöiden tekijöiden välillä ja löytää yhteisiä rajapintoja töiden välillä.
Työn tuloksena syntyi idea interaktiivisesta verkottuvasta portfoliosta, joka auttaa opiskelijaa tunnistamaan osaamistaan ja verkottumaan muiden opiskelijoiden kanssa, sekä tarjoaa kanavan korkeakoulujen ja yritysten avoimelle yhteistyölle.
Idea havainnollistettiin skenaariokuvituksen avulla ja kuviin haettiin vaikutteita graafisesta suunnittelusta ja erityisesti infograafeista.
Opinnäytetyötä tehtiin osana COOL (Collaborative Learning) opinnäytetyöyhteisöä, jonka tarkoituksena oli lisätä vuorovaikutusta opinnäytetöiden tekijöiden välillä ja löytää yhteisiä rajapintoja töiden välillä.