Hankkeistettu kehittäminen työtapana : henkilöstön kokemuksia päivähoitoyksikön kehittämistyöstä
Sipilä, Irja (2013)
Sipilä, Irja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää, miten päivähoitoyksikön henkilöstö kokee hankkeistetun kehittämistyöskentelyn työtapana ja mitä henkilöstö kokee oppineensa kehittämishankkeessa. Opinnäytetyön yhteydessä päivähoitoyksikössä toteutettiin n. vuoden kestävä kehittämishanke, jonka aikana henkilöstölle mahdollistettiin lapsen osallisuuteen ja varhaiskasvatussuunnitelmaprosessiin liittyvä osaamisen kehittäminen.
Kehittämisprosessi kuvataan toimintatutkimuksen syklimallin mukaisesti. Opinnäytetyö on laadullinen ja sen aineistonkeruumenetelminä on käytetty teemahaastattelua, oppimispäiväkirjaa sekä kyselyitä. Aineistoa kerättiin kyselyinä koko päivähoitoyksikön henkilöstöltä. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä kolme tiimiä. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulosten perusteella henkilöstö koki hankkeistetun kehittämistyöskentelyn muutosprosessina, johon sitouduttiin hankkeen edetessä. Sitoutumista edisti hankkeen käytännönläheisyys, riittävä viestintä ja työskentelyn suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys. Yhteistyö hankkeeseen osallistuvien päiväkotien ja ryhmäperhepäiväkodin välillä koettiin sujuvana ja se mahdollisti keskustelun ja ideoitten jakamisen.
Henkilöstö koki hankkeen aikana oppineensa käyttämään lapsiryhmissä erilaisia havainnointiin ja dokumentointiin liittyviä menetelmiä. Systemaattinen havainnointi edisti lapsen ja vanhempien osallisuuden toteutumista yksikössä. Lapsen osallisuutta huomioitiin tietoisemmin lapsiryhmissä ja vuorovaikutuksen suhteessa lapseen koettiin kehittyneen. Hankkeen aikana opittiin arvioimaan omaa työtä, ja tiimityö kehittyi.
Kehittämisprosessi kuvataan toimintatutkimuksen syklimallin mukaisesti. Opinnäytetyö on laadullinen ja sen aineistonkeruumenetelminä on käytetty teemahaastattelua, oppimispäiväkirjaa sekä kyselyitä. Aineistoa kerättiin kyselyinä koko päivähoitoyksikön henkilöstöltä. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä kolme tiimiä. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulosten perusteella henkilöstö koki hankkeistetun kehittämistyöskentelyn muutosprosessina, johon sitouduttiin hankkeen edetessä. Sitoutumista edisti hankkeen käytännönläheisyys, riittävä viestintä ja työskentelyn suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys. Yhteistyö hankkeeseen osallistuvien päiväkotien ja ryhmäperhepäiväkodin välillä koettiin sujuvana ja se mahdollisti keskustelun ja ideoitten jakamisen.
Henkilöstö koki hankkeen aikana oppineensa käyttämään lapsiryhmissä erilaisia havainnointiin ja dokumentointiin liittyviä menetelmiä. Systemaattinen havainnointi edisti lapsen ja vanhempien osallisuuden toteutumista yksikössä. Lapsen osallisuutta huomioitiin tietoisemmin lapsiryhmissä ja vuorovaikutuksen suhteessa lapseen koettiin kehittyneen. Hankkeen aikana opittiin arvioimaan omaa työtä, ja tiimityö kehittyi.