Uusi malli web-ohjelmoinnin opintojakson toteutuksessa
Maltari, Minna (2013)
Maltari, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158779
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena koostaa web-ohjelmoinnin opintojakso käyttäen uusia opetusmalleja ja näin parantaa ohjelmoinnin opetusta. Opintojakso toteutetaan käänteisen luokkahuoneen mallin mukaisesti, jossa opiskelija omaksuu opintojakson teoriaosuudet videotutoriaalimateriaalin ja harjoitustehtävien myötä. Lähiopetustunnit keskittyvät aktiiviseen opitun soveltamiseen ja kertaamiseen tehtävien ja kysymysten avulla.
Insinöörityössä etsittiin opintojakson opetussisältöön soveltuva videotutoriaalimateriaali korvaamaan aiemmin käytössä olleet teorialuennot. Teoriamateriaalin jakeluun ja yhteisölliseksi verkkotyökaluksi otettiin käyttöön oppimisalusta, jolle opetusmateriaalit ja tehtävät koostettiin. Lähiopetustyöskentelyä varten etsittiin www-pohjainen yhteisötyökalu.
Toteutettavan opintojakson laajuus on 14 opiskeluviikkoa, ja sen opetus käsittää ohjelmoinnin perusteet sekä oliopohjaisen ohjelmoinnin Python-ohjelmointikielellä. Opintojakson ensimmäinen toteutusajankohta on lukuvuonna 2013–2014, jolloin koostettu opintojaksomateriaali testataan kokonaisuudessaan. Insinöörityössä toteutettiin opetuskokeilu, jonka tarkoituksena oli arvioida ja testata opintojaksomateriaalin ja oppimistyökalujen toimivuutta käytännössä.
Opetuskokeilun onnistumisen ja kerätyn palautteen perusteella käytetty käänteisen luokkahuoneen malli ja opintojaksolla käytettävä opetusmateriaali soveltuvat ohjelmoinnin opetukseen ja oppimistyökalut, valittua lähiopetustyöskentelytyökalua lukuun ottamatta, soveltuvat hyvin web-ohjelmoinnin opintojaksolle. Opintojakson kehitystä voidaan viedä insinöörityön pohjalta eteenpäin.
Insinöörityössä etsittiin opintojakson opetussisältöön soveltuva videotutoriaalimateriaali korvaamaan aiemmin käytössä olleet teorialuennot. Teoriamateriaalin jakeluun ja yhteisölliseksi verkkotyökaluksi otettiin käyttöön oppimisalusta, jolle opetusmateriaalit ja tehtävät koostettiin. Lähiopetustyöskentelyä varten etsittiin www-pohjainen yhteisötyökalu.
Toteutettavan opintojakson laajuus on 14 opiskeluviikkoa, ja sen opetus käsittää ohjelmoinnin perusteet sekä oliopohjaisen ohjelmoinnin Python-ohjelmointikielellä. Opintojakson ensimmäinen toteutusajankohta on lukuvuonna 2013–2014, jolloin koostettu opintojaksomateriaali testataan kokonaisuudessaan. Insinöörityössä toteutettiin opetuskokeilu, jonka tarkoituksena oli arvioida ja testata opintojaksomateriaalin ja oppimistyökalujen toimivuutta käytännössä.
Opetuskokeilun onnistumisen ja kerätyn palautteen perusteella käytetty käänteisen luokkahuoneen malli ja opintojaksolla käytettävä opetusmateriaali soveltuvat ohjelmoinnin opetukseen ja oppimistyökalut, valittua lähiopetustyöskentelytyökalua lukuun ottamatta, soveltuvat hyvin web-ohjelmoinnin opintojaksolle. Opintojakson kehitystä voidaan viedä insinöörityön pohjalta eteenpäin.