Oulun seudun ammattikorkeakoulun tietotekniikan opetus 2013
Härö, Timo (2013)
Härö, Timo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112298
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Oulun seudun ammattikorkeakoululle, joka tilasi opinnäytetyönä kvalitatiivisen tutkimuksen ammattikorkeakoulun tietotekniikan opetuksesta. Ammattikorkeakoululla on viisi toisistaan erillistä yksikköä, joilla on omat tietotekniikan opetusjaksonsa. Tutkimuksen tuloksia ammattikorkeakoulu käyttää tietotekniikan opetuksen edistämiseen ja mahdollisesti yksiköiden opetuksen yhtenäistämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä tietotekniikasta opetetaan ja miten opetus on toteutettu. Taustatietoa opinnäytetyöhön kerättiin tietotekniikasta, tietotyöstä ja haastattelusta tutkimusmenetelmänä sekä ammattikorkeakoulun eri yksiköiden koulutusohjelmista. Tietotekniikan ollessa yhä voimakkaammin mukana ihmisten elämässä ja työssä, on myös tulevaisuuden työntekijöillä oltava tietotekniikkataitoja ja valmiudet tietotyöhön. Tietoa tietotekniikan opetuksesta haettiin vuoden 2013 opinto-oppaista ensimmäisen lukuvuoden ajalta. Tietoa opetuksesta ja opetusmenetelmistä haettiin myös haastattelemalla yhtä tietotekniikan opettajaa jokaisesta yksiköstä.
Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidusti apukysymysten avulla ja haastatteluiden aikana haastattelija esitti lisäkysymyksiä. Kolme haastattelua litteroitiin, jonka jälkeen haastattelusta saadut tiedot koottiin taulukkoon, josta näkee mitä opetus sisältää ja miten sitä toteutetaan kussakin yksikössä. Opinto-oppaista saatavat tiedot tietotekniikan opintojaksoista kerättiin taulukkoon, josta opintojakson sisältö, laajuus, yksikkö ja koulutusohjelma käyvät ilmi. Haastatteluista kävi ilmi, että kaikille yhteinen tietotekniikan opetusmateriaali olisi tervetullut opettajille. Myös opettajien käyttämissä opetustavoissa, opetuksenresursseissa ja eri yksiköiden järjestelyissä oli eroja.
Opinnäytetyön aikana suunniteltu aikataulu ei toteutunut ja lopun kiireen vuoksi viidestä haastattelusta kaksi jätettiin litteroimatta ja kokoamatta taulukoksi, mutta kaikki tallenteet jäävät ammattikorkean käyttöön mahdollista jatkotutkimusta varten. Haastatteluista ilmeni myös paljon tietotekniikan opetusta ja sen järjestelyitä koskevaa asiaa, joita voi tutkia lisää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä tietotekniikasta opetetaan ja miten opetus on toteutettu. Taustatietoa opinnäytetyöhön kerättiin tietotekniikasta, tietotyöstä ja haastattelusta tutkimusmenetelmänä sekä ammattikorkeakoulun eri yksiköiden koulutusohjelmista. Tietotekniikan ollessa yhä voimakkaammin mukana ihmisten elämässä ja työssä, on myös tulevaisuuden työntekijöillä oltava tietotekniikkataitoja ja valmiudet tietotyöhön. Tietoa tietotekniikan opetuksesta haettiin vuoden 2013 opinto-oppaista ensimmäisen lukuvuoden ajalta. Tietoa opetuksesta ja opetusmenetelmistä haettiin myös haastattelemalla yhtä tietotekniikan opettajaa jokaisesta yksiköstä.
Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidusti apukysymysten avulla ja haastatteluiden aikana haastattelija esitti lisäkysymyksiä. Kolme haastattelua litteroitiin, jonka jälkeen haastattelusta saadut tiedot koottiin taulukkoon, josta näkee mitä opetus sisältää ja miten sitä toteutetaan kussakin yksikössä. Opinto-oppaista saatavat tiedot tietotekniikan opintojaksoista kerättiin taulukkoon, josta opintojakson sisältö, laajuus, yksikkö ja koulutusohjelma käyvät ilmi. Haastatteluista kävi ilmi, että kaikille yhteinen tietotekniikan opetusmateriaali olisi tervetullut opettajille. Myös opettajien käyttämissä opetustavoissa, opetuksenresursseissa ja eri yksiköiden järjestelyissä oli eroja.
Opinnäytetyön aikana suunniteltu aikataulu ei toteutunut ja lopun kiireen vuoksi viidestä haastattelusta kaksi jätettiin litteroimatta ja kokoamatta taulukoksi, mutta kaikki tallenteet jäävät ammattikorkean käyttöön mahdollista jatkotutkimusta varten. Haastatteluista ilmeni myös paljon tietotekniikan opetusta ja sen järjestelyitä koskevaa asiaa, joita voi tutkia lisää.