Barn och unga med Aspergers syndrom och mobbning : - en litteraturstudie
Hoyer, Daniela (2013)
Hoyer, Daniela
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312458
Tiivistelmä
Detta examensarbete undersöker barn och unga med Aspergers syndrom i relation till fenomenet mobbning. Genom en litteraturstudie besvaras frågeställningarna 1) Hur ser sambandet mellan Aspergers syndrom och mobbning ut? och 2) Vilka faktorer har betydelse för detta samband? Syftet med examensarbetet är att bereda information som Folkhälsans projekt ”Daghem utan mobbning” kan ta del av. Genom innehållsanalys har tio vetenskapliga artiklar analyserats mot teorier om Asperger-problematik och mobbning, samt mot tidigare forskning om mobbning och socialt samspel bland små barn.
Resultaten av denna studie visar att sambandet mellan Aspergers syndrom och mobbning utgörs av en ökad mobbningsförekomst som i hög grad beror på samspelssvårigheter. Övriga faktorer som inverkar på mobbningsförekomsten är ritualbundenhet samt aggressiva eller oroliga reaktionsmönster. Även personalens betydelse synliggörs i resultaten. Studiens begränsningar utgörs i första hand av att inga av de inkluderade artiklarna behandlar mobbning i en daghemskontext. Resultaten visar ändå tydligt att barn med samspelssvårigheter utgör en utsatt grupp på daghem, och att barn med samspelssvårigheter har förmågan att utveckla sina sociala färdigheter med stöd från omgivningen. Dessa resultat är synnerligen viktiga och bör tas i betraktande i det mobbningsförebyggande arbetet på daghem. Genom adekvat stöd kan man öka välmåendet och förhindra mobbning bland barn med samspelssvårigheter, däribland barn med Aspergers syndrom. This thesis studies children and youths with Asperger syndrome in relation to bullying. By means of a literature review the following research questions were answered 1) In what way is Asperger syndrome related to bullying? 2) Which factors are significant for this connection? The purpose of the thesis is to provide information that the project ”Kindergarten without bullying” commissioned by Folkhälsan, can take into account. By a content analysis, ten scientific articles have been analyzed against theories of bullying and problems related to Asperger syndrome, and against earlier research about bullying and social interaction among pre-school children.
The results of this study show that the connection between Asperger syndrome and bullying consists of a higher frequency of bullying, which largely is due to impairment in social interaction. Other factors that influence the prevalence of bullying are adherence to routines and aggressive or anxious social interaction strategies. The impact of teachers is also emphasized. Limitations of the study are merely due to the fact that none of the included articles examine Asperger syndrome in the context of kindergartens. Still, the results clearly show that children with impairment in social interaction are at risk of being bullied in kindergartens. Furthermore, the results show that these children, with adequate support, are able to develop their social interaction skills. The results of this study are highly important and should be taken into consideration in the development of bullying prevention programs in kindergartens. By giving adequate support, bullying can be pre-vented. Thus, the overall well-being can be increased for many children with impairment in social interaction, among these, children with Asperger syndrome.
Resultaten av denna studie visar att sambandet mellan Aspergers syndrom och mobbning utgörs av en ökad mobbningsförekomst som i hög grad beror på samspelssvårigheter. Övriga faktorer som inverkar på mobbningsförekomsten är ritualbundenhet samt aggressiva eller oroliga reaktionsmönster. Även personalens betydelse synliggörs i resultaten. Studiens begränsningar utgörs i första hand av att inga av de inkluderade artiklarna behandlar mobbning i en daghemskontext. Resultaten visar ändå tydligt att barn med samspelssvårigheter utgör en utsatt grupp på daghem, och att barn med samspelssvårigheter har förmågan att utveckla sina sociala färdigheter med stöd från omgivningen. Dessa resultat är synnerligen viktiga och bör tas i betraktande i det mobbningsförebyggande arbetet på daghem. Genom adekvat stöd kan man öka välmåendet och förhindra mobbning bland barn med samspelssvårigheter, däribland barn med Aspergers syndrom.
The results of this study show that the connection between Asperger syndrome and bullying consists of a higher frequency of bullying, which largely is due to impairment in social interaction. Other factors that influence the prevalence of bullying are adherence to routines and aggressive or anxious social interaction strategies. The impact of teachers is also emphasized. Limitations of the study are merely due to the fact that none of the included articles examine Asperger syndrome in the context of kindergartens. Still, the results clearly show that children with impairment in social interaction are at risk of being bullied in kindergartens. Furthermore, the results show that these children, with adequate support, are able to develop their social interaction skills. The results of this study are highly important and should be taken into consideration in the development of bullying prevention programs in kindergartens. By giving adequate support, bullying can be pre-vented. Thus, the overall well-being can be increased for many children with impairment in social interaction, among these, children with Asperger syndrome.