Uuden työntekijän perehdyttäminen : Lidlin kesätyöntekijöiden perehdyttämisprosessi case Varkaus
Kelkka, Hanna (2013)
Kelkka, Hanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312503
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tehdä prosessikuvaus uuden työntekijän perehdyttämisestä. Lidl Suomi Ky:n perehdyttämisprosessi on parantunut merkittävästi parempaan suuntaan vuonna 2012. Yritys lanseerasi uuden Palvelukouluttajakonseptin, jonka tarkoituksena on panostaa uusien työntekijöiden kouluttamiseen entistä enemmän. Tässä opinnäytetyössä kerrotaan myös uuden Palvelukouluttajakonseptin käyttöönotosta Lidlin Varkauden myymälässä.
Opinnäytetyön teoreettisella taustatiedolla ja perehdytettävien palautteella haluttiin myös todentaa, että kunnollisella perehdyttämisellä on vaikutuksia työntekijän työmotivaatioon ja työsuhteen pysyvyyteen. Työssä haluttiin lisäksi tuoda esille, että motivoituneella henkilökunnalla on vaikutuksia myös yrityksen tuloksellisuuteen.
Koko prosessi sai alkunsa syksyllä 2012. Myymälästä valittiin kaksi työntekijää ja heidät koulutettiin palvelukouluttajiksi. Rekrytointitarpeet tulivat ajankohtaisiksi vasta vuoden 2013 keväällä kesätyöntekijöiden haussa. Molemmat palvelukouluttajat saivat koulutettavakseen kaksi uutta tulokasta. Viikon mittaisen koulutusjakson tulokset olivat hyvin onnistuneita. Vaikka koulutukseen varattu aika on käytetty, koulutusprosessi jatkuu niin pitkään kunnes alussa asetetut tavoitteet kouluttamiselle on saavutettu.
Koulutusprosessi oli vaikea ja uuvuttava, mutta tulokset ovat selkeästi nähtävissä. Uudet työntekijät ovat motivoituneita tekemään töitä ja itsevarmoja. Koulutettavilta ja esimiehiltä saatiin positiivista palautetta onnistuneesta työstä ja tämän opinnäytetyön avulla myös muut näkevät, että uudistus oli todella tarvittu ja vaatimiensa resurssien arvoinen.
Opinnäytetyön teoreettisella taustatiedolla ja perehdytettävien palautteella haluttiin myös todentaa, että kunnollisella perehdyttämisellä on vaikutuksia työntekijän työmotivaatioon ja työsuhteen pysyvyyteen. Työssä haluttiin lisäksi tuoda esille, että motivoituneella henkilökunnalla on vaikutuksia myös yrityksen tuloksellisuuteen.
Koko prosessi sai alkunsa syksyllä 2012. Myymälästä valittiin kaksi työntekijää ja heidät koulutettiin palvelukouluttajiksi. Rekrytointitarpeet tulivat ajankohtaisiksi vasta vuoden 2013 keväällä kesätyöntekijöiden haussa. Molemmat palvelukouluttajat saivat koulutettavakseen kaksi uutta tulokasta. Viikon mittaisen koulutusjakson tulokset olivat hyvin onnistuneita. Vaikka koulutukseen varattu aika on käytetty, koulutusprosessi jatkuu niin pitkään kunnes alussa asetetut tavoitteet kouluttamiselle on saavutettu.
Koulutusprosessi oli vaikea ja uuvuttava, mutta tulokset ovat selkeästi nähtävissä. Uudet työntekijät ovat motivoituneita tekemään töitä ja itsevarmoja. Koulutettavilta ja esimiehiltä saatiin positiivista palautetta onnistuneesta työstä ja tämän opinnäytetyön avulla myös muut näkevät, että uudistus oli todella tarvittu ja vaatimiensa resurssien arvoinen.