Robot Competition, Design of Labyrinth and RobotDemo
Reyes Jaramillo, Alfonso Antonio (2013)
Reyes Jaramillo, Alfonso Antonio
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060112340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060112340
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa tuntiopettaja Juha Rädyn ehdotuksesta. Ehdotettu teema oli robottikilpailu, labyrinttiradan suunnittelu kilpailua varten sekä robotti, joka nimettiin RobotDemoksi.
Labyrintin malli perustui esikolumbiaanisen ajan Perun muinaiskaupungin palatsin rakenteeseen. Tästä rakenteesta ovat peräisin palatsin L-muoto, pihan U-muoto, toisen pihan suorakulmainen muoto sekä labyrintin pyramidi. Nämä arkkitehtuuriset elementit jaettiin kolmeen alueeseen.
Kilpailua varten oli laadittu tietyt säännöt. Näihin sääntöihin kuului ohjeita joukkueille ja järjestäjille. Säännöissä oli lisäksi tekniset määritelmät kahdelle robottikategorialle. Myös säädökset pisteiden jakamisesta määriteltiin. Pisteitä jaettiin roboteille jotka selvittivät labyrintin nopeimmin. Tämän lisäksi robotit saivat myös tietyn määrän pisteitä jokaisesta tehtävästä jonka ne suorittivat. Tämä järjestelmä mahdollisti sen, että robotti saattoi voittaa kilpailun, vaikka se ei olisikaan kaikista nopein. Pistejärjestelmän tavoitteena oli saada osallistujat miettimään roboteilleen tehtäviä, jotka vaativat mekaanisia ja elektronisia ratkaisuja, jotka ovat myös mahdollisesti sovellettavissa oikean elämän tilanteisiin kuten pelastus operaatioihin tai vaarallisten paikkojen tutkimiseen.
Alunperin tarkoituksena oli rakentaa RobotDemo kierrätetyistä osista, mutta ajanpuute johti ideasta luopumiseen. Lopulta RobotDemo rakennettiin Arduino-osista. RobotDemon ohjelmointiin käytettiin Arduino IDE-ohjelmaa. Tämänkaltainen kilpailu kannustaa mekatroniikan, elektroniikan ja tietotekniikan opiskelijoita kehittämään robotiikkaan liittyviä projekteja. This thesis was born as a suggestion of Teacher Juha Räty. The suggested theme was a robot competition, designing a labyrinth for the competition and a robot called RobotDemo. The labyrinth design was based on a palace of an ancient city of the Pre-Columbian Peru. From this city's structure were taken the "L" shape of the palace, a yard with the U-shaped structures, another yard with rectangular structures and a pyramid. These architectural elements were distributed into three sectors.
There were rules elaborated for the competition. These involved regulations for the teams and organizers. In these regulations was defined the technical specifications of the two categories of robots. Also the scoring system to determine the winner of the competition was determined. The system awards points to the robots that go through the labyrinth quickest. The robots will also receive a certain amount of points for each task they carry out. This scoring system allows a robot to win the competition without it being the fastest, as each task they execute will add up the points quickly. The scoring system is made this way so that the participants will consider tasks for the robot that require mechanical and electronic solutions which can be applied in real-life situations such as rescuing or exploring dangerous places.
It was intended to build the RobotDemo with recycling parts but a lack of time caused to abandon this idea and resulted in building the RobotDemo with Arduino components. For the programming of the RobotDemo the Arduino IDE program was used. It is important that this type of competition will motivate students of mechatronics, electronics and computing to participate and to develop projects in the area of robotics.
Labyrintin malli perustui esikolumbiaanisen ajan Perun muinaiskaupungin palatsin rakenteeseen. Tästä rakenteesta ovat peräisin palatsin L-muoto, pihan U-muoto, toisen pihan suorakulmainen muoto sekä labyrintin pyramidi. Nämä arkkitehtuuriset elementit jaettiin kolmeen alueeseen.
Kilpailua varten oli laadittu tietyt säännöt. Näihin sääntöihin kuului ohjeita joukkueille ja järjestäjille. Säännöissä oli lisäksi tekniset määritelmät kahdelle robottikategorialle. Myös säädökset pisteiden jakamisesta määriteltiin. Pisteitä jaettiin roboteille jotka selvittivät labyrintin nopeimmin. Tämän lisäksi robotit saivat myös tietyn määrän pisteitä jokaisesta tehtävästä jonka ne suorittivat. Tämä järjestelmä mahdollisti sen, että robotti saattoi voittaa kilpailun, vaikka se ei olisikaan kaikista nopein. Pistejärjestelmän tavoitteena oli saada osallistujat miettimään roboteilleen tehtäviä, jotka vaativat mekaanisia ja elektronisia ratkaisuja, jotka ovat myös mahdollisesti sovellettavissa oikean elämän tilanteisiin kuten pelastus operaatioihin tai vaarallisten paikkojen tutkimiseen.
Alunperin tarkoituksena oli rakentaa RobotDemo kierrätetyistä osista, mutta ajanpuute johti ideasta luopumiseen. Lopulta RobotDemo rakennettiin Arduino-osista. RobotDemon ohjelmointiin käytettiin Arduino IDE-ohjelmaa. Tämänkaltainen kilpailu kannustaa mekatroniikan, elektroniikan ja tietotekniikan opiskelijoita kehittämään robotiikkaan liittyviä projekteja.
There were rules elaborated for the competition. These involved regulations for the teams and organizers. In these regulations was defined the technical specifications of the two categories of robots. Also the scoring system to determine the winner of the competition was determined. The system awards points to the robots that go through the labyrinth quickest. The robots will also receive a certain amount of points for each task they carry out. This scoring system allows a robot to win the competition without it being the fastest, as each task they execute will add up the points quickly. The scoring system is made this way so that the participants will consider tasks for the robot that require mechanical and electronic solutions which can be applied in real-life situations such as rescuing or exploring dangerous places.
It was intended to build the RobotDemo with recycling parts but a lack of time caused to abandon this idea and resulted in building the RobotDemo with Arduino components. For the programming of the RobotDemo the Arduino IDE program was used. It is important that this type of competition will motivate students of mechatronics, electronics and computing to participate and to develop projects in the area of robotics.