Markkinointiviestintäsuunnitelma verkkokaupalle
Turtio, Timo (2013)
Turtio, Timo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312480
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on urheilutuotteita myyvä verkkokauppa. Ongelmana verkkokaupalla on liian pieni kävijämäärä verkkokaupassa. Työn tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle, joka voi käyttää sitä liiketoiminnassaan hyödyksi. Suunnitelmaa varten tutkittiin sekä verkkokaupan markkinointiviestinnän keinoja että tämän päivän kuluttajien ostoprosessia. Suunnitelmassa selvitettiin myös web-analytiikan ja konversioasteen merkitystä verkkokauppaliiketoiminnalle.
Työ on toimintatutkimus ja se on laadittu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tietoperustassa on käsitelty kattavasti verkkokauppaliiketoiminnan perusasioita ja digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja. Työssä painotettiin digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja, koska ne ovat yleensä verkkokaupan markkinointiviestinnän kannalta tärkeimpiä. Yleisimmät digitaalisen markkinointiviestinnän keinot verkkokaupalle ovat Googlen hakukonemarkkinointi, yhteisöllinen media Facebook- sivujen kautta ja sähköpostin hyödyntäminen uutiskirjeiden muodossa.
Lähtökohta-analyysien tekemisessä haastateltiin toimeksiantajaa. Benchmarking- menetelmää käytettiin kilpailutilanteen analysoinnissa, jossa vertailtiin toimeksiantajan verkkokauppaa kolmeen verkkokauppaan kehitysideoiden löytämiseksi. Näiden toimenpiteiden pohjalta ja työn tekijän yleisen havainnoinnin perusteella on laadittu lähtökohta-analyysit. Opinnäytetyön raportointi on tehty vetoketjumenetelmällä, jolloin tietoperusta ja käytäntö esiintyvät työssä vuorotellen.
Tietoperustan, aikaisempien tutkimustulosten analysoinnin ja lähtökohta-analyysien pohjalta tehtiin markkinointiviestinnän keinojen toteutuksesta suunnitelma, joka on valmis toteutettavaksi. Markkinointiviestinnän keinojen löytämisessä käytettiin ideariihimenetelmää toimeksiantajan kanssa. Markkinointiviestintäsuunnitelman tärkeimmiksi keinoiksi nousivat hakukoneoptimointi- ja mainonta, sosiaalinen media eri muodoissaan, sähköpostimarkkinointi ja hintavertailusivustot. Suunnitelma sisältää markkinointiviestintäkeinojen yhdistelmän, jotka on koottu organisointi- kappaleeseen. Markkinointiviestinnän keinojen toteutukselle on esitetty aikataulu, tavoite, tehtävä ja budjetti vuodelle 2013. Tulevaisuudessa toimeksiantajan verkkokaupalle voisi tehdä uuden opinnäytetyön verkkokaupan konversioasteen kehittämisestä, koska sen tärkeys korostuu verkkokaupan kävijämäärien kasvaessa suuremmaksi.
Työ on toimintatutkimus ja se on laadittu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tietoperustassa on käsitelty kattavasti verkkokauppaliiketoiminnan perusasioita ja digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja. Työssä painotettiin digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja, koska ne ovat yleensä verkkokaupan markkinointiviestinnän kannalta tärkeimpiä. Yleisimmät digitaalisen markkinointiviestinnän keinot verkkokaupalle ovat Googlen hakukonemarkkinointi, yhteisöllinen media Facebook- sivujen kautta ja sähköpostin hyödyntäminen uutiskirjeiden muodossa.
Lähtökohta-analyysien tekemisessä haastateltiin toimeksiantajaa. Benchmarking- menetelmää käytettiin kilpailutilanteen analysoinnissa, jossa vertailtiin toimeksiantajan verkkokauppaa kolmeen verkkokauppaan kehitysideoiden löytämiseksi. Näiden toimenpiteiden pohjalta ja työn tekijän yleisen havainnoinnin perusteella on laadittu lähtökohta-analyysit. Opinnäytetyön raportointi on tehty vetoketjumenetelmällä, jolloin tietoperusta ja käytäntö esiintyvät työssä vuorotellen.
Tietoperustan, aikaisempien tutkimustulosten analysoinnin ja lähtökohta-analyysien pohjalta tehtiin markkinointiviestinnän keinojen toteutuksesta suunnitelma, joka on valmis toteutettavaksi. Markkinointiviestinnän keinojen löytämisessä käytettiin ideariihimenetelmää toimeksiantajan kanssa. Markkinointiviestintäsuunnitelman tärkeimmiksi keinoiksi nousivat hakukoneoptimointi- ja mainonta, sosiaalinen media eri muodoissaan, sähköpostimarkkinointi ja hintavertailusivustot. Suunnitelma sisältää markkinointiviestintäkeinojen yhdistelmän, jotka on koottu organisointi- kappaleeseen. Markkinointiviestinnän keinojen toteutukselle on esitetty aikataulu, tavoite, tehtävä ja budjetti vuodelle 2013. Tulevaisuudessa toimeksiantajan verkkokaupalle voisi tehdä uuden opinnäytetyön verkkokaupan konversioasteen kehittämisestä, koska sen tärkeys korostuu verkkokaupan kävijämäärien kasvaessa suuremmaksi.