Releasing an album in the US : Entering the Foreign Market with an Independent Label Resources
Sikiö, Ville-Mikko (2013)
Sikiö, Ville-Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312575
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytteen tavoitteena oli tarkastella musiikkiäänitteen julkaisua Yhdysvalloissa suomalaisen itsenäisen levy-yhtiön ja artistin näkökulmasta. Opinnäyte keskittyy artistin markkinointiin ja promootioon itsenäisen pienlevy-yhtiön rajallisilla resursseilla, ja siihen kuinka ulkomaista markkina-aluetta, sen toimijoita ja mediaa tulisi lähestyä. Esimerkkitapauksena käytetään laulaja-lauluntekijä Mirel Wagnerin esikoisalbumin julkaisua ja sitä varten toteutettua markkinointia ja promootiota Yhdysvalloissa keväällä 2012.
Yhdysvallat on suurin yksittäinen musiikkimarkkina koko maailmassa. Opinnäyte pyrki selvittämään onko Yhdysvaltojen markkinoille hakeutumisessa löydettävissä yleisiä hyväksihavaittuja tapoja. Opinnäytetyö raportoi äänilevyn lisensoinnin ulkomaiselle levy- yhtiölle, levy-yhtiön ja yhteistyökumppanien toteuttaman markkinoinnin, artistin promotoinnin ja tiedottamisen pääpainona uusmedia, musiikkiblogit, verkkolehdet ja sosiaalinen media.
Digitaalinen kehitys ja muutokset niin musiikin jakelussa kuin musiikkimediassakin ovat asettaneet haasteita, mutta myös mahdollisuuksia etenkin itsenäisille toimijoille. Monikansalliset levy-yhtiöt ovat edelleen määrävässä markkina-asemassa, mutta uusmedia ja digitaalinen jakelu ovat tuoneet kansainväliset markkinat myös itsenäisten levy-yhtiöiden ulottuville.
Opinnäytetyö analysoi verkkomediaan keskittyvän markkinointi-, promootio- ja tiedotuskampanjan toteutusta ja tuloksia ja osoittaa kuinka kuinka kaikki musiikin promootiokanavat eivät ole kaikkien musiikkialalla toimivien ulottuvilla.
Opinnäytteen tulokset osoittavat verkkomediaan keskittyvän kampanja oleva toteuttamiskelpoinen ja tuottava vaihtoehto uudelle artistille ja läsnäolo ja kiertuetoiminta kohdemarkkinoilla on tärkeää, mutta aikaa vievää ja kallista. Lisäksi opinnäyte toteaa paikallisen ammattitaidon hyödyntämisen olevan suositeltavaa, joskaan ei välttämätöntä.
Yhdysvallat on suurin yksittäinen musiikkimarkkina koko maailmassa. Opinnäyte pyrki selvittämään onko Yhdysvaltojen markkinoille hakeutumisessa löydettävissä yleisiä hyväksihavaittuja tapoja. Opinnäytetyö raportoi äänilevyn lisensoinnin ulkomaiselle levy- yhtiölle, levy-yhtiön ja yhteistyökumppanien toteuttaman markkinoinnin, artistin promotoinnin ja tiedottamisen pääpainona uusmedia, musiikkiblogit, verkkolehdet ja sosiaalinen media.
Digitaalinen kehitys ja muutokset niin musiikin jakelussa kuin musiikkimediassakin ovat asettaneet haasteita, mutta myös mahdollisuuksia etenkin itsenäisille toimijoille. Monikansalliset levy-yhtiöt ovat edelleen määrävässä markkina-asemassa, mutta uusmedia ja digitaalinen jakelu ovat tuoneet kansainväliset markkinat myös itsenäisten levy-yhtiöiden ulottuville.
Opinnäytetyö analysoi verkkomediaan keskittyvän markkinointi-, promootio- ja tiedotuskampanjan toteutusta ja tuloksia ja osoittaa kuinka kuinka kaikki musiikin promootiokanavat eivät ole kaikkien musiikkialalla toimivien ulottuvilla.
Opinnäytteen tulokset osoittavat verkkomediaan keskittyvän kampanja oleva toteuttamiskelpoinen ja tuottava vaihtoehto uudelle artistille ja läsnäolo ja kiertuetoiminta kohdemarkkinoilla on tärkeää, mutta aikaa vievää ja kallista. Lisäksi opinnäyte toteaa paikallisen ammattitaidon hyödyntämisen olevan suositeltavaa, joskaan ei välttämätöntä.