Seniorimatkailijoiden ostopäätökseen vaikuttavat tekijät MatkaSenioreiden ryhmänkerääjien näkökulmasta
Malanin, Jenni (2013)
Malanin, Jenni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911645
Tiivistelmä
Kun markkinoidaan matkailutuotetta tai palvelua, on yrityksen huomioitava alan nousevat trendit, asiakkaidensa matkustusmotiivit, markkinoiden kilpailutilanne sekä palveluiden jatkuva kehittäminen. Yritysten on pysyttävä jatkuvasti liikkeessä ja suunniteltava yhä sopivampia sekä yksilöllisempiä palveluita asiakasryhmilleen.
Ikääntyvän väestön kasvutrendi on ollut nousussa jo useamman vuoden ajan ja heidän kuluttajakäyttäytymisensä on muuttunut viime vuosikymmenistä huomattavasti. Tämän hetken seniorit ovat fyysisesti terveempiä ja aktiivisempia kuin heitä edeltäneen sukupolven. Kyseisen segmentin käyttäytymisen ennustaminen on haasteellista, sillä matkailijoina he ovat erittäin homogeeninen ryhmä, mutta kilpailu alalla on jatkuvassa kasvussa erityisesti senioriryhmien matkapalveluiden tuottajien kesken.
Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää miten seniorimatkailijan ostopäätös syntyy sekä kuinka suuri vaikutus määrätyillä tekijöillä on matkanjärjestäjän valinnassa. Työn toimeksiantajana toimii MatkaSeniorit ja tutkimuksen tarkoituksena on antaa yritykselle tietoa heidän asiakkaidensa ostoprosessin eri vaiheista sekä tietoa siitä, miten he voivat vaikuttaa varsinaiseen ostopäätökseen omien resurssiensa puitteissa. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus tehtiin alkuvuodesta 2013.
Tutkimuksen tuloksista pystyttiin toteamaan kyselyyn vastanneiden arvostavan asiakaslähtöistä palvelua, josta erityisesti esiin nousi henkilökohtainen kontaktointi asiakkaan ja yrityksen välillä. Yrityksen luotettavuus ja imago vaikuttivat siihen, mihin matkanjärjestäjiin oltiin yhteydessä tarjouspyynnön tiimoilta. Varsinaiseen ostopäätökseen ja matkanjärjestäjän valintaan saaduista tarjouksista vaikutti tarjouksen hinnoittelu, hinta-laatusuhde sekä matkaohjelman sisältö. Tutkimuksen tulosten perusteella MatkaSeniorit pystyy panostamaan yhä enemmän suhdemarkkinointiin ja kehittämään markkinointikeinojaan parantaakseen asiakastyytyväisyyttä ja luomaan pitkäaikaisia aisiakassuhteita.
Ikääntyvän väestön kasvutrendi on ollut nousussa jo useamman vuoden ajan ja heidän kuluttajakäyttäytymisensä on muuttunut viime vuosikymmenistä huomattavasti. Tämän hetken seniorit ovat fyysisesti terveempiä ja aktiivisempia kuin heitä edeltäneen sukupolven. Kyseisen segmentin käyttäytymisen ennustaminen on haasteellista, sillä matkailijoina he ovat erittäin homogeeninen ryhmä, mutta kilpailu alalla on jatkuvassa kasvussa erityisesti senioriryhmien matkapalveluiden tuottajien kesken.
Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää miten seniorimatkailijan ostopäätös syntyy sekä kuinka suuri vaikutus määrätyillä tekijöillä on matkanjärjestäjän valinnassa. Työn toimeksiantajana toimii MatkaSeniorit ja tutkimuksen tarkoituksena on antaa yritykselle tietoa heidän asiakkaidensa ostoprosessin eri vaiheista sekä tietoa siitä, miten he voivat vaikuttaa varsinaiseen ostopäätökseen omien resurssiensa puitteissa. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus tehtiin alkuvuodesta 2013.
Tutkimuksen tuloksista pystyttiin toteamaan kyselyyn vastanneiden arvostavan asiakaslähtöistä palvelua, josta erityisesti esiin nousi henkilökohtainen kontaktointi asiakkaan ja yrityksen välillä. Yrityksen luotettavuus ja imago vaikuttivat siihen, mihin matkanjärjestäjiin oltiin yhteydessä tarjouspyynnön tiimoilta. Varsinaiseen ostopäätökseen ja matkanjärjestäjän valintaan saaduista tarjouksista vaikutti tarjouksen hinnoittelu, hinta-laatusuhde sekä matkaohjelman sisältö. Tutkimuksen tulosten perusteella MatkaSeniorit pystyy panostamaan yhä enemmän suhdemarkkinointiin ja kehittämään markkinointikeinojaan parantaakseen asiakastyytyväisyyttä ja luomaan pitkäaikaisia aisiakassuhteita.