STABILIZE BY COMMERCIALIZING : Sponsoring in Live Music Business
Ollila, Janniina (2013)
Ollila, Janniina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312642
Tiivistelmä
Opinnäytetyötutkimuksen kohteena oli suomalaisten populaarimusiikkikonserttien, -kiertueiden ja -festivaalien tuottavuuden vakauttaminen sponsorointiyhteistyön lisäämisen avulla. Tavoitteena oli selvittää, mikä tekee livemusiikkitapahtumista houkuttelevan sponsoroinnin kohteen. Näkökulmana oli sponsoreina toimineiden yhtiöiden kokemukset, joita analysoimalla tarjottiin livemusiikkitapahtumien järjestäjille informaatiota ja suosituksia tulevaisuuden sponsorointiyhteistyön suunnitteluun.
Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, joka lähetettiin yhtiöille, joilla oli kokemusta sponsorointiyhteistyöstä livemusiikkitapahtumien kanssa. Vastaajia pyydettiin kuvailemaan, mitkä tekijät olivat innostaneet heitä kokeilemaan yhteistyötä livemusiikkitapahtuman kanssa, ja arvioimaan yhteistyön vaikutuksia. Kyselyn tuloksia analysoitiin neljän teeman mukaan: yhteistyön luonne; motiivit, tavoitteet ja hyödyntäminen; kokemukset ja suositukset; sekä käytännön lähestymistapa.
Tulosten perusteella nuori kohderyhmä sekä vapaamuotoinen, rento ympäristö ovat livemusiikkitapahtumien houkuttelevimmat tekijät sponsoroivien yhtiöiden markkinointikommunikaation ja asiakkuuksien hallinnan kannalta. Vastaajien mukaan livemusiikkitapahtumien houkuttelevuutta sponsorointikohteina voi lisätä esimerkiksi tarjoamalla sopimuksia yksinoikeudella sekä mahdollisuutta pitkäaikaiseen yhteistyöhön.
Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, joka lähetettiin yhtiöille, joilla oli kokemusta sponsorointiyhteistyöstä livemusiikkitapahtumien kanssa. Vastaajia pyydettiin kuvailemaan, mitkä tekijät olivat innostaneet heitä kokeilemaan yhteistyötä livemusiikkitapahtuman kanssa, ja arvioimaan yhteistyön vaikutuksia. Kyselyn tuloksia analysoitiin neljän teeman mukaan: yhteistyön luonne; motiivit, tavoitteet ja hyödyntäminen; kokemukset ja suositukset; sekä käytännön lähestymistapa.
Tulosten perusteella nuori kohderyhmä sekä vapaamuotoinen, rento ympäristö ovat livemusiikkitapahtumien houkuttelevimmat tekijät sponsoroivien yhtiöiden markkinointikommunikaation ja asiakkuuksien hallinnan kannalta. Vastaajien mukaan livemusiikkitapahtumien houkuttelevuutta sponsorointikohteina voi lisätä esimerkiksi tarjoamalla sopimuksia yksinoikeudella sekä mahdollisuutta pitkäaikaiseen yhteistyöhön.