Innovaatiokulttuurin kehittäminen muotoilun keinoin Lewel Group Oy:ssä
Kotaniemi, Sari (2013)
Kotaniemi, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312608
Tiivistelmä
Työni käsittelee innovointikäytäntöjen tuomista Lewel Group Oy:lle. Yritys edustaa tekno-logiateollisuutta ja työntekijät ovat enimmäkseen teknisen koulutuksen omaavia. Yrityk-sen tarjoamat palvelut asiakkailleen ovat teknisiä tuotteita tai palveluita. Lisäksi yritykses-sä on talous-, myynti- ja markkinointihenkilöstöä.
Innovointikäytännöillä tässä työssä tarkoitetaan yrityksen sisäisiä ideointimenetelmiä, työyhteisön innovaatiokulttuurin vahvistamista ja yrityksen innovatiivisuuden osoittamis-ta asiakkailleen asiakaslupauksen lunastamiseksi. Tämän opinnäytetyön aikana kokeiltiin kahta menetelmää ja palautteen avulla muotoiltiin menetelmät sopiviksi. Menetelmät oli-vat oppimiskahvila ja muovailu vahalla. Lisäksi tunnusteltiin menetelmän sopivuutta työ-yhteisöön ja pyydettiin kehitysideoita jatkokäyttöä varten. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka innovointikulttuuria voitaisiin vahvistaa ja kannustaa työyhteisöä inno-voimaan. Lisäksi tässä työssä mietittiin keinoja, kuinka innovatiivisuus saataisiin näky-mään Lewel Group Oy:n asiakkaille jo ensimmäisessä yhteydenotossa eli tarjouspyyntö-vaiheessa.
Innovointikäytännöillä tässä työssä tarkoitetaan yrityksen sisäisiä ideointimenetelmiä, työyhteisön innovaatiokulttuurin vahvistamista ja yrityksen innovatiivisuuden osoittamis-ta asiakkailleen asiakaslupauksen lunastamiseksi. Tämän opinnäytetyön aikana kokeiltiin kahta menetelmää ja palautteen avulla muotoiltiin menetelmät sopiviksi. Menetelmät oli-vat oppimiskahvila ja muovailu vahalla. Lisäksi tunnusteltiin menetelmän sopivuutta työ-yhteisöön ja pyydettiin kehitysideoita jatkokäyttöä varten. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka innovointikulttuuria voitaisiin vahvistaa ja kannustaa työyhteisöä inno-voimaan. Lisäksi tässä työssä mietittiin keinoja, kuinka innovatiivisuus saataisiin näky-mään Lewel Group Oy:n asiakkaille jo ensimmäisessä yhteydenotossa eli tarjouspyyntö-vaiheessa.