OPAS-/TEHTÄVÄLEHTINEN TERVEELLISESTÄ RAVITSEMUKSESTA OTSOLAN NUORISOTYÖN 6.-7.-LUOKKALAISILLE ASIAKKAILLE
Lehtikangas, Eeva (2013)
Lehtikangas, Eeva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194673
Tiivistelmä
Tämän projektityyppisen opinnäytetyön tarkoituksen oli luoda Otsolan nuorisotyön 11-13-vuotialle (6.-7.-luokkalaisille) asiakkaille suunnattu opas-/tehtävälehtinen terveellisestä ravitsemuksesta. Työn tavoitteena oli antaa yhdistyksen ohjaajille apuväline terveiden elämätapojen käsittelyyn nuorten kanssa. Tavoitteena oli myös antaa nuorille tietoa terveellisestä ravitsemuksesta sekä motivoida heitä terveelliseen ravitsemukseen. Tuotoksena syntyi kohderyhmälle suunnattua teoriatietoa sekä tehtäviä.
Projekti aloitettiin aiheenvalinnalla tammikuussa 2013 ja tarkoitus oli saada työ valmiiksi saman vuoden huhtikuun puoliväliin mennessä. Suunnitelmana oli tehdä vihkonen sähköisessä muodossa ja tulostaa kirjalliseksi käyttöä varten. Sisällön tuli käsitellä terveellisen ravitsemuksen pääkohtia ja tekstin sekä tehtävien tuli olla selkeitä ja nuorille suunnattuja.
Projektin tuotos eli opas koottiin etsityn teoria-aineiston pohjalta ja aiheet ja tehtävät valittiin sen mukaan. Oppaassa käsiteltäviksi aiheiksi valittiin ravitsemussuositukset tiivistetysti, lautasmallin avaaminen, ateriarytmi, napostelu sekä tuoteselosteisiin tutustuminen. Oppaaseen valittiin erityylisiä tehtäviä, joita olivat erilaiset pohdintatehtävät, ruokapäiväkirjatehtävä, ruokailutottumustesti, vertailutehtävä sekä tietotesti terveellisestä ravitsemuksesta. Loppuun liitettiin myös kaksi helppoa ja terveellistä välipalareseptiä. Oppaaseen tuotettiin myös kuvia, jotka ovat opinnäytetyön tekijän tekemiä. Sisällön tarkoitus on antaa nuorille perustietoa terveellisestä ravitsemuksesta sekä saada heidät pohtimaan omia ruokailutottumuksiaan sekä innostumaan terveellisestä ravitsemuksesta.
Arviointi koottiin tilaajan arvion, tekijän itsearvion sekä yhden kohdeikäryhmäläisen oppaan esitestauksen ja lyhyen arvion perusteella. Arvioiden perusteella projekti onnistui suunnitelmien mukaan ja tuotos kohdentui hyvin kohderyhmän tarpeisiin. Tilaajan mukaan tästä oppaasta tulee olemaan hyötyä heidän käytännön työssään. Tuotetusta oppaasta tuli sisällöltään selkeä ja kattava kokonaisuus. Jatkossa opasta voisi kehittää edelleen eteenpäin entistä motivoivampaan suuntaan tekemällä vaikka ensin tutkimusta nuorten omista toiveista/tarpeista motivoivan ja innostavan oppaan suhteen.
Projekti aloitettiin aiheenvalinnalla tammikuussa 2013 ja tarkoitus oli saada työ valmiiksi saman vuoden huhtikuun puoliväliin mennessä. Suunnitelmana oli tehdä vihkonen sähköisessä muodossa ja tulostaa kirjalliseksi käyttöä varten. Sisällön tuli käsitellä terveellisen ravitsemuksen pääkohtia ja tekstin sekä tehtävien tuli olla selkeitä ja nuorille suunnattuja.
Projektin tuotos eli opas koottiin etsityn teoria-aineiston pohjalta ja aiheet ja tehtävät valittiin sen mukaan. Oppaassa käsiteltäviksi aiheiksi valittiin ravitsemussuositukset tiivistetysti, lautasmallin avaaminen, ateriarytmi, napostelu sekä tuoteselosteisiin tutustuminen. Oppaaseen valittiin erityylisiä tehtäviä, joita olivat erilaiset pohdintatehtävät, ruokapäiväkirjatehtävä, ruokailutottumustesti, vertailutehtävä sekä tietotesti terveellisestä ravitsemuksesta. Loppuun liitettiin myös kaksi helppoa ja terveellistä välipalareseptiä. Oppaaseen tuotettiin myös kuvia, jotka ovat opinnäytetyön tekijän tekemiä. Sisällön tarkoitus on antaa nuorille perustietoa terveellisestä ravitsemuksesta sekä saada heidät pohtimaan omia ruokailutottumuksiaan sekä innostumaan terveellisestä ravitsemuksesta.
Arviointi koottiin tilaajan arvion, tekijän itsearvion sekä yhden kohdeikäryhmäläisen oppaan esitestauksen ja lyhyen arvion perusteella. Arvioiden perusteella projekti onnistui suunnitelmien mukaan ja tuotos kohdentui hyvin kohderyhmän tarpeisiin. Tilaajan mukaan tästä oppaasta tulee olemaan hyötyä heidän käytännön työssään. Tuotetusta oppaasta tuli sisällöltään selkeä ja kattava kokonaisuus. Jatkossa opasta voisi kehittää edelleen eteenpäin entistä motivoivampaan suuntaan tekemällä vaikka ensin tutkimusta nuorten omista toiveista/tarpeista motivoivan ja innostavan oppaan suhteen.