SAIRAANHOITAJIEN KÄSITYS OSAAMISESTAAN TERVEYSKESKUSPÄIVYSTYKSESSÄ
Juuma-Volanen, Kati (2013)
Juuma-Volanen, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312519
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa ja yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset asettavat haasteita sairaanhoitajan osaamiselle. Vaatimusten lisääntyessä sairaanhoitajan osaamisen arviointi ja kehittäminen korostuvat.Sairaanhoitajan työ päivystyspoliklinikalla on vaativaa ja haasteellista. Päivystyksessä työskentelevältä sairaanhoitajalta vaaditaan monipuolista ja laaja-alaista erityisosaamista.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa terveyskeskuspäivystyksen sairaanhoitajien itse arvioitua osaamista päivystyshoitotyössä itsearvioinnin avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa tietoa sairaanhoitajien osaamisesta ja kehittämisalueista. Sairaanhoitajan osaamisalueet nousivat organisaatiossa laaditusta päivystyspoliklinikan sairaanhoitajan tehtäväkuvauksesta.
Osaamisalueet, joiden osaamista arvioitiin olivat päätöksenteon osaaminen, kliininen osaaminen, lääkehoidon osaaminen, ohjaus- ja opetusosaaminen, teknistenlaitteiden osaaminen, yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen, kirjaamisen osaaminen ja eettinen osaaminen.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin strukturoidulla kyselykaavakkeella ja analysoitiin tilastollisella ohjelmalla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yhden terveyskeskuspäivystyksen sairaanhoitajat.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajat arvioivat osaamisensa pääosin hyväksi kaikilla osaamisalueilla. Sairaanhoitajien osaamisessa oli kehittämistarpeita nopeasti muuttuvien tilanteiden hallinnassa, poikkeusoloissa toimimisessa, eri erikoisalojen laaja-alaisen tiedon hallinnassa, Käypä-Hoito suositusten osaamisessa, lapsen päivystyshoidon tarpeen arvioinnin ja kivun hoidon osaamisessa, harvinaisempien toimenpiteiden ja laitteiden käytön osaamisessa , yhteistyötahojen tuntemuksessa, opiskelijan ohjauksen osaamisessa, väkivaltaisten asiakkaiden kohtaamisen osaamisessa, eri kulttuuritaustoista tulevien potilaiden hoidon osaamisessa ja hoitotieteellisen tiedon käytön osaamisessa. Tämä tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää organisaatiossa osaamisen ja osaamisen varmistamiseen liittyvässä kehittämisessä, täydennyskoulutustarpeen arvioinnissa ja perehdytysohjelmia suunniteltaessa.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa terveyskeskuspäivystyksen sairaanhoitajien itse arvioitua osaamista päivystyshoitotyössä itsearvioinnin avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa tietoa sairaanhoitajien osaamisesta ja kehittämisalueista. Sairaanhoitajan osaamisalueet nousivat organisaatiossa laaditusta päivystyspoliklinikan sairaanhoitajan tehtäväkuvauksesta.
Osaamisalueet, joiden osaamista arvioitiin olivat päätöksenteon osaaminen, kliininen osaaminen, lääkehoidon osaaminen, ohjaus- ja opetusosaaminen, teknistenlaitteiden osaaminen, yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen, kirjaamisen osaaminen ja eettinen osaaminen.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin strukturoidulla kyselykaavakkeella ja analysoitiin tilastollisella ohjelmalla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yhden terveyskeskuspäivystyksen sairaanhoitajat.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajat arvioivat osaamisensa pääosin hyväksi kaikilla osaamisalueilla. Sairaanhoitajien osaamisessa oli kehittämistarpeita nopeasti muuttuvien tilanteiden hallinnassa, poikkeusoloissa toimimisessa, eri erikoisalojen laaja-alaisen tiedon hallinnassa, Käypä-Hoito suositusten osaamisessa, lapsen päivystyshoidon tarpeen arvioinnin ja kivun hoidon osaamisessa, harvinaisempien toimenpiteiden ja laitteiden käytön osaamisessa , yhteistyötahojen tuntemuksessa, opiskelijan ohjauksen osaamisessa, väkivaltaisten asiakkaiden kohtaamisen osaamisessa, eri kulttuuritaustoista tulevien potilaiden hoidon osaamisessa ja hoitotieteellisen tiedon käytön osaamisessa. Tämä tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää organisaatiossa osaamisen ja osaamisen varmistamiseen liittyvässä kehittämisessä, täydennyskoulutustarpeen arvioinnissa ja perehdytysohjelmia suunniteltaessa.