Vaatetusalan designyritysten verkostoituminen
Saastamoinen, Roosa; Lähteenmäki, Karoliina (2013)
Saastamoinen, Roosa
Lähteenmäki, Karoliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610826
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin miksi ja millä tavoin vaatetusalan designyritykset verkostoituvat. Opin-näytetyön tavoitteena on päivittää tietoa vaatetusalan design- eli suunnittelijavetoisten yritysten verkostoitumisen tilasta. Tutkimusaihetta käsiteltiin teoriatiedon ja toimeksiantajan toiveiden pe-rusteella muotoutuneiden teemojen näkökulmasta. Opinnäytetyön teemoina olivat verkostoitumi-nen, kansainvälisyys, alan tapahtumatoiminta, yritysten taustatiedot sekä Finatexin palvelut.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia teoriatiedon ja valituille yrityksille toteutettujen haastatte-luiden avulla. Haastattelut toteutettiin kymmenelle yritykselle. Koska tarkoituksena oli käsitellä verkostoitumista laaja-alaisesti yritysten omia näkemyksiä korostaen, tutkimuksessa käytettiin laa-dullisen tutkimuksen menetelmää. Yritysten haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla teema-haastattelun menetelmällä.
Tutkimuksessa kävi ilmi yritysten verkostoitumisen tavoitteiden, motiivien sekä yritysverkostojen pysyvyyden vaihtelevuus. Yritykset käyttivät verkostoja laaja-alaisesti hyödyksi, mutta esimerkiksi tapahtumatoimintaan ja kansainvälistymiseen suunnattu yhteistoiminta yritysten kesken koettiin haasteelliseksi.
Opinnäytetyö sisältää ajankohtaista tietoa vaatetusalan designyritysten verkostoitumisen tilasta sekä alan kehityskohteista yrittäjien näkökulmasta. Opinnäytetyön toteuttaminen yhteistyössä alalla vaikuttavan tahon kanssa mahdollistaa tiedon hyödyntämisen vaatetusalan kehitystoiminnassa. Toimeksiantaja saa tietoa yritysten toiminnasta verkostoitumisen sekä muiden esiin nostettujen teemojen näkökulmasta.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia teoriatiedon ja valituille yrityksille toteutettujen haastatte-luiden avulla. Haastattelut toteutettiin kymmenelle yritykselle. Koska tarkoituksena oli käsitellä verkostoitumista laaja-alaisesti yritysten omia näkemyksiä korostaen, tutkimuksessa käytettiin laa-dullisen tutkimuksen menetelmää. Yritysten haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla teema-haastattelun menetelmällä.
Tutkimuksessa kävi ilmi yritysten verkostoitumisen tavoitteiden, motiivien sekä yritysverkostojen pysyvyyden vaihtelevuus. Yritykset käyttivät verkostoja laaja-alaisesti hyödyksi, mutta esimerkiksi tapahtumatoimintaan ja kansainvälistymiseen suunnattu yhteistoiminta yritysten kesken koettiin haasteelliseksi.
Opinnäytetyö sisältää ajankohtaista tietoa vaatetusalan designyritysten verkostoitumisen tilasta sekä alan kehityskohteista yrittäjien näkökulmasta. Opinnäytetyön toteuttaminen yhteistyössä alalla vaikuttavan tahon kanssa mahdollistaa tiedon hyödyntämisen vaatetusalan kehitystoiminnassa. Toimeksiantaja saa tietoa yritysten toiminnasta verkostoitumisen sekä muiden esiin nostettujen teemojen näkökulmasta.