Liikunta lukiolaisen hyvinvoinnin edistäjänä
Tiilikainen, Riikka (2013)
Tiilikainen, Riikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lukiolaisten liikuntatottumuksia. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat liikunnan harrastamiseen. Tavoitteena oli saada selville, millainen tarve lukiolaisilla on liikuntaneuvonnalle.
Teoria osassa tarkasteltiin lukiolaisen elämän tilannetta, liikunnan terveysvai-kutuksia, liikunta-aktiivisuutta sekä terveydenhoitajaa liikunnan edistäjänä. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutet-tiin talvella 2013 porvoolaisessa lukiossa. Aineiston keräämiseen käytettiin strukturoitua kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi 47 lukiolaista, jotka valittiin satunnaisotannalla. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla. Tulokset esi-tettiin prosenttilukuina ja graafisina kuvioina.
Tuloksista ilmeni, että 29,8 % nuorista liikkui viisi kertaa tai enemmän vii-kossa. Tämä on varsin pieni osa, kun tulosta verrataan yleisiin liikuntasuosi-tuksiin, joiden mukaan lukioikäisen tulisi liikkua päivittäin vähintään tunnin ajan. Syitä liikunnan harrastamiseen olivat hyvä kunto, hauskuus, ulkonäkö ja koska se lievittää stressiä. Suurin liikunnan harrastamista haittaava tekijä oli koulu.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittaa että lukiolaisten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen on tärkeä kiinnittää huomiota. Se, että vain hyvin pieni osa lukio-laisista yltää liikuntasuositusten mukaiseen aktiivisuuteen on merkki, että ter-veydenhoitajan olisi tärkeä kiinnittää huomiota liikunnan edistämiseen. Ter-veydenhoitajan antamalla liikuntaneuvonnalla on oleellista tavoittaa ne nuoret, jotka liikkuvat hyvin vähän tai eivät ollenkaan. Opinnäytetyön liitteenä on kehittämistehtävä, jossa tuotettiin liikuntaan kannustava esite vähän liikkuville lukiolaisille.
Teoria osassa tarkasteltiin lukiolaisen elämän tilannetta, liikunnan terveysvai-kutuksia, liikunta-aktiivisuutta sekä terveydenhoitajaa liikunnan edistäjänä. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutet-tiin talvella 2013 porvoolaisessa lukiossa. Aineiston keräämiseen käytettiin strukturoitua kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi 47 lukiolaista, jotka valittiin satunnaisotannalla. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla. Tulokset esi-tettiin prosenttilukuina ja graafisina kuvioina.
Tuloksista ilmeni, että 29,8 % nuorista liikkui viisi kertaa tai enemmän vii-kossa. Tämä on varsin pieni osa, kun tulosta verrataan yleisiin liikuntasuosi-tuksiin, joiden mukaan lukioikäisen tulisi liikkua päivittäin vähintään tunnin ajan. Syitä liikunnan harrastamiseen olivat hyvä kunto, hauskuus, ulkonäkö ja koska se lievittää stressiä. Suurin liikunnan harrastamista haittaava tekijä oli koulu.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittaa että lukiolaisten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen on tärkeä kiinnittää huomiota. Se, että vain hyvin pieni osa lukio-laisista yltää liikuntasuositusten mukaiseen aktiivisuuteen on merkki, että ter-veydenhoitajan olisi tärkeä kiinnittää huomiota liikunnan edistämiseen. Ter-veydenhoitajan antamalla liikuntaneuvonnalla on oleellista tavoittaa ne nuoret, jotka liikkuvat hyvin vähän tai eivät ollenkaan. Opinnäytetyön liitteenä on kehittämistehtävä, jossa tuotettiin liikuntaan kannustava esite vähän liikkuville lukiolaisille.