Kenelle, mitä, miten? Case: Ludosys Oy
Jolkkonen, Teemu (2013)
Jolkkonen, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711065
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa pientä lohjalaista yritystä ja valmistaa suunnitelma liiketoiminnan kehittämiseksi. Tarkoituksena oli saada liiketoiminta alkuun ja tehdä siitä tulevaisuudessa kannattava. Opinnäytetyön kohdeyritys oli toimintansa aloittamisen kynnyksellä oleva Ludosys Oy, jonka palveluita ovat InfoRuutu ja AsuntoRuutu. Yrityksen toiminta oli vielä niin alussa, ettei se ollut vielä myynyt yhtään palvelua. Sen tarjoamat palvelut mahdollistavat näytöissä diaesityksen, jossa on tekstiä ja kuvia. Toimiakseen palvelu vaatii näytön, josta saa yhteyden Internetiin.
Opinnäytetyö jaettiin kahteen osaan, joista toinen on teoriaosuus ja toinen toiminnallinen osuus. Opinnäytetyön teoriaperusta perustui aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, joissa käsiteltiin segmentointia, klassista 4P-mallia sekä asiakassuhdemarkkinointia. 4P-mallissa käsiteltiin tuotetta, hintaa, saatavuutta sekä markkinointiviestintää.
Toiminnallinen osuus tuotettiin yrittäjän kanssa neljässä haastattelussa Skype-ohjelmiston avulla, joka mahdollistaa puhelut verkon välityksellä. Näiden päämääränä oli ratkaista vastaukset kysymyksiin: kenelle myydään, mitä myydään ja miten myydään? Skype-haastattelut toteutettiin työpajojen kaltaisesti. Niille on tyypillistä, että etukäteen ei ole tiedossa etenemisen eri vaiheet vaan elää keskusteluiden yhteydessä, jonka ansioista liiketoiminnan kehittämiseksi syntyi uusia ideoita.
Tuloksena näistä syntyi ideoita lyhyelle tähtäimelle sekä myös pidempään tulevaisuuteen. Toimintasuunnitelma suunniteltiin yhdessä yrittäjän kanssa. Siihen kerättiin asioita, joita yrittäjän olisi hyvä tehdä ennen kuin aloittaa palvelunsa aktiivisen myynnin. Tulevaisuuteen kehitettiin ideoita, joita on tarkoitus toteuttaa, mikäli liiketoiminta käynnistyy ja onnistuu saavuttamaan riittävästi asiakkaita kannattavan yritystoiminnan tueksi.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että kehittämistyön ansioista yrittäjä on saanut paremmat lähtökohdat yritystoiminnan aloittamiseen.
Opinnäytetyö jaettiin kahteen osaan, joista toinen on teoriaosuus ja toinen toiminnallinen osuus. Opinnäytetyön teoriaperusta perustui aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, joissa käsiteltiin segmentointia, klassista 4P-mallia sekä asiakassuhdemarkkinointia. 4P-mallissa käsiteltiin tuotetta, hintaa, saatavuutta sekä markkinointiviestintää.
Toiminnallinen osuus tuotettiin yrittäjän kanssa neljässä haastattelussa Skype-ohjelmiston avulla, joka mahdollistaa puhelut verkon välityksellä. Näiden päämääränä oli ratkaista vastaukset kysymyksiin: kenelle myydään, mitä myydään ja miten myydään? Skype-haastattelut toteutettiin työpajojen kaltaisesti. Niille on tyypillistä, että etukäteen ei ole tiedossa etenemisen eri vaiheet vaan elää keskusteluiden yhteydessä, jonka ansioista liiketoiminnan kehittämiseksi syntyi uusia ideoita.
Tuloksena näistä syntyi ideoita lyhyelle tähtäimelle sekä myös pidempään tulevaisuuteen. Toimintasuunnitelma suunniteltiin yhdessä yrittäjän kanssa. Siihen kerättiin asioita, joita yrittäjän olisi hyvä tehdä ennen kuin aloittaa palvelunsa aktiivisen myynnin. Tulevaisuuteen kehitettiin ideoita, joita on tarkoitus toteuttaa, mikäli liiketoiminta käynnistyy ja onnistuu saavuttamaan riittävästi asiakkaita kannattavan yritystoiminnan tueksi.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että kehittämistyön ansioista yrittäjä on saanut paremmat lähtökohdat yritystoiminnan aloittamiseen.