QR-koodin käyttö markkinoinnin ja viestinnän apuvälineenä
Pousi, Joonas; Pörsti, Samu (2013)
Pousi, Joonas
Pörsti, Samu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610799
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö käsittelee QR-koodia ja sen käyttöä mainonnan ja markkinoinnin apuvälineenä. Tavoitteena oli tarkastella QR-koodia yleisesti ja osana mainontaa ja markkinointia. Opinnäytetyön aikana toteutettiin kysely Laurea Leppävaaran kirjastossa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään tarkemmin QR-koodia teknillisiä ominaisuuksia, sen variaatioita, käyttöä mainonnan ja markkinoinnin keinona sekä vähäisemmässä määrin älypuhelimia ja mobiiliteknologiaa. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin alan teoksia, saatavilla olevia tilastoja ja haastattelua. Teoriaosassa on käytetty pohtivasta yritysten näkökulmasta edellä mainittuja asioita ja niitä on käsitelty pitkin opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen jäsennellyn kyselyn muodossa. Kyselyn tueksi haastateltiin 3.5.2013 Laurea Leppävaaran kirjaston henkilökuntaa ja itse kysely toteutettiin 7.5.2013 Laurea Leppävaaran tiloissa. Kyselyn tavoitteena oli saada 100 vastaajaa. Tavoite saavutettiin ja kaikki vastaukset voitiin hyväksyä.
Kyselyn tulokset osoittivat sen, että kirjaston asiakkaat eivät ole juurikaan huomanneet tai skannanneet kirjaston QR-koodeja. Kysely osoittaa myös, että kirjaston QR-koodien käytön testaaminen ei ole onnistunut erityisen hyvin. Asiakkaiden tietoisuus siitä, mikä QR-koodi on ja kiinnostusta niitä kohtaa kuitenkin löytyy, joten tilanne ei ole huono. Kirjaston täytyy vain kiinnittää entistä enemmän huomiota koodeista tiedottamiseen, esillepanoon ja sisältöön.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään tarkemmin QR-koodia teknillisiä ominaisuuksia, sen variaatioita, käyttöä mainonnan ja markkinoinnin keinona sekä vähäisemmässä määrin älypuhelimia ja mobiiliteknologiaa. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin alan teoksia, saatavilla olevia tilastoja ja haastattelua. Teoriaosassa on käytetty pohtivasta yritysten näkökulmasta edellä mainittuja asioita ja niitä on käsitelty pitkin opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen jäsennellyn kyselyn muodossa. Kyselyn tueksi haastateltiin 3.5.2013 Laurea Leppävaaran kirjaston henkilökuntaa ja itse kysely toteutettiin 7.5.2013 Laurea Leppävaaran tiloissa. Kyselyn tavoitteena oli saada 100 vastaajaa. Tavoite saavutettiin ja kaikki vastaukset voitiin hyväksyä.
Kyselyn tulokset osoittivat sen, että kirjaston asiakkaat eivät ole juurikaan huomanneet tai skannanneet kirjaston QR-koodeja. Kysely osoittaa myös, että kirjaston QR-koodien käytön testaaminen ei ole onnistunut erityisen hyvin. Asiakkaiden tietoisuus siitä, mikä QR-koodi on ja kiinnostusta niitä kohtaa kuitenkin löytyy, joten tilanne ei ole huono. Kirjaston täytyy vain kiinnittää entistä enemmän huomiota koodeista tiedottamiseen, esillepanoon ja sisältöön.