"LOISTOPORUKKA" – Vuorovaikutussuhteen tukeminen vanhempi-lapsi ryhmässä
Sankari-Stokes, Pipsa; Vinkki, Laura (2013)
Sankari-Stokes, Pipsa
Vinkki, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011838
Tiivistelmä
Vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutussuhteen laatu vaikuttaa vanhemman hyvinvointiin sekä ennen kaikkea lapsen ja tämän itsetunnon kehitykseen. Näistä lähtökohdista toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli tukea vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta vanhempi-lapsi ryhmässä. Työ on tehty yhteistyössä Vantaan kaupungin Pakkalan avoimen päiväkodin kanssa, jossa toiminnallinen osuus toteutettiin. Ryhmämme koostui yhdestä kolmeen vuotiaista lapsista ja heidän vanhemmistaan. Ryhmä toimi avoimena, jolloin osallistujat ja heidän määränsä vaihtelivat eri ohjauskerroilla. Ohjauskertoja oli kuusi ja ne toteutettiin maalis-huhtikuun 2013 aikana.
Olimme suunnitelleet ohjauskertojen sisällöt ja teemat niin, että ne toiminnallisin menetelmin tukisivat mahdollisimman monipuolisesti vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta. Pohjana toimintasisällön suunnittelulle perehdyimme erilaisiin sosiaalialalla käytettäviin menetelmiin, joista valikoimme opinnäytetyötämme parhaiten palvelevat. Valikoitujen menetelmien lähtökohdista ja lähestymistavoista rakentui toimintaamme vaikuttaneet arvot ja konkreettiset menetelmät, joita sovelsimme toiminnassamme. Vastataksemme ryhmän tarpeeseen ja varmistaaksemme tuokioiden sujuvuuden jouduimme joillakin ohjauskerroilla tekemään spontaaneja muutoksia ja tiivistämään ennalta suunniteltua tuokion sisältöä.
Päätavoitteen osalta halusimme kiinnittää huomiota siihen, minkälainen toimintasisältö on ryhmässä toiminut hyvin ja on tavoitteen näkökulmasta erityisen onnistunutta. Toisena tavoitteenamme oli kehittää omaa osaamistamme ryhmänohjaajina, vanhempien kohtaamisessa ja vanhemmuuden tukemisessa. Ensimmäisessä tavoitteessa onnistumista arvioimme vanhempien jokaisen ohjauskerran jälkeen täyttämien palautelomakkeiden kautta saatujen tulosten avulla. Pohdimme tavoitteessa onnistumista myös oman havainnointimme pohjalta. Arvioimme omaa ohjaajuutta koskevaa tavoitetta ja siinä onnistumista itsereflektointiin pohjautuen.
Ohjauskerroilla onnistuimme hyvin järjestämään vuorovaikutukseen kannustavaa ja tätä kautta vuorovaikutussuhdetta tukevaa toimintaa vanhempi-lapsi pareille. Ohjauskerroilta saadun palautteen ja havainnointimme pohjalta voimme todeta, että vanhemman ja alle kolmevuotiaan lapsen vuorovaikutusta ryhmätoiminnassa tukee ja vanhempi-lapsi ryhmässä toimii selkeä ja tiivis ohjelmasisältö, musiikki-, liikunta-, ja loruleikit, taidetyöskentely ja askartelu. Erityisen tärkeäksi koimme ohjaajan kyvyn heittäytyä tilanteeseen sekä tilanteiden lukutaidon. Lisäksi huomasimme erilaisten materiaalien käytön ohjauksessa motivoivan niin lapsia kuin aikuisia ja rikastuttavan ohjaussisältöä.
Olimme suunnitelleet ohjauskertojen sisällöt ja teemat niin, että ne toiminnallisin menetelmin tukisivat mahdollisimman monipuolisesti vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta. Pohjana toimintasisällön suunnittelulle perehdyimme erilaisiin sosiaalialalla käytettäviin menetelmiin, joista valikoimme opinnäytetyötämme parhaiten palvelevat. Valikoitujen menetelmien lähtökohdista ja lähestymistavoista rakentui toimintaamme vaikuttaneet arvot ja konkreettiset menetelmät, joita sovelsimme toiminnassamme. Vastataksemme ryhmän tarpeeseen ja varmistaaksemme tuokioiden sujuvuuden jouduimme joillakin ohjauskerroilla tekemään spontaaneja muutoksia ja tiivistämään ennalta suunniteltua tuokion sisältöä.
Päätavoitteen osalta halusimme kiinnittää huomiota siihen, minkälainen toimintasisältö on ryhmässä toiminut hyvin ja on tavoitteen näkökulmasta erityisen onnistunutta. Toisena tavoitteenamme oli kehittää omaa osaamistamme ryhmänohjaajina, vanhempien kohtaamisessa ja vanhemmuuden tukemisessa. Ensimmäisessä tavoitteessa onnistumista arvioimme vanhempien jokaisen ohjauskerran jälkeen täyttämien palautelomakkeiden kautta saatujen tulosten avulla. Pohdimme tavoitteessa onnistumista myös oman havainnointimme pohjalta. Arvioimme omaa ohjaajuutta koskevaa tavoitetta ja siinä onnistumista itsereflektointiin pohjautuen.
Ohjauskerroilla onnistuimme hyvin järjestämään vuorovaikutukseen kannustavaa ja tätä kautta vuorovaikutussuhdetta tukevaa toimintaa vanhempi-lapsi pareille. Ohjauskerroilta saadun palautteen ja havainnointimme pohjalta voimme todeta, että vanhemman ja alle kolmevuotiaan lapsen vuorovaikutusta ryhmätoiminnassa tukee ja vanhempi-lapsi ryhmässä toimii selkeä ja tiivis ohjelmasisältö, musiikki-, liikunta-, ja loruleikit, taidetyöskentely ja askartelu. Erityisen tärkeäksi koimme ohjaajan kyvyn heittäytyä tilanteeseen sekä tilanteiden lukutaidon. Lisäksi huomasimme erilaisten materiaalien käytön ohjauksessa motivoivan niin lapsia kuin aikuisia ja rikastuttavan ohjaussisältöä.