Kasvuyrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen
Porento, Liisa (2013)
Porento, Liisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412917
Tiivistelmä
Sisäinen viestintä on johdettua toimintaa jolla on vaikutusta yrityksen liiketoimintaan. Sisäisellä viestinnällä tarkoitetaan yrityksen sisällä tapahtuvaa tiedon välittämistä henkilöstön keskuudessa. Sisäinen viestintä on johtamisen tärkeä osaamisalue ja työkalu. Viestintä voi olla sanallista tai sanatonta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tietotekniikka-alalla olevan kasvuyrityksen sisäistä viestintää johtamisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitettiin sisäisen viestinnän vaikutuksia johtamiseen ja henkilöstöön.
Opinnäytetyössä ilmeni, että kasvuyrityksessä ja asiantuntijaorganisaatiossa sisäisen viestinnän merkitys korostuu. Sisäisen viestinnän tulee olla avointa, luottamuksellista, oikea-aikaista ja läpinäkyvää. Kasvokkasviestintä koettiin tehokkaimmaksi sisäisen viestinnän välineeksi. Rakentavalla palautteella pystytään ohjaamaan työntekijä hyvään työsuoritukseen. Sisäisen viestinnän vastuu todettiin kuuluvan johdolle ja koko henkilöstölle.
Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää kuinka yleistyvä sosiaalinen media vaikuttaa sisäiseen viestintään. Kiinnostavaa olisi myös selvittää miten palautteen lisääminen vaikuttaa henkilöstön motivaatioon sekä uuden oppimiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tietotekniikka-alalla olevan kasvuyrityksen sisäistä viestintää johtamisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitettiin sisäisen viestinnän vaikutuksia johtamiseen ja henkilöstöön.
Opinnäytetyössä ilmeni, että kasvuyrityksessä ja asiantuntijaorganisaatiossa sisäisen viestinnän merkitys korostuu. Sisäisen viestinnän tulee olla avointa, luottamuksellista, oikea-aikaista ja läpinäkyvää. Kasvokkasviestintä koettiin tehokkaimmaksi sisäisen viestinnän välineeksi. Rakentavalla palautteella pystytään ohjaamaan työntekijä hyvään työsuoritukseen. Sisäisen viestinnän vastuu todettiin kuuluvan johdolle ja koko henkilöstölle.
Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää kuinka yleistyvä sosiaalinen media vaikuttaa sisäiseen viestintään. Kiinnostavaa olisi myös selvittää miten palautteen lisääminen vaikuttaa henkilöstön motivaatioon sekä uuden oppimiseen.