Pk-yrityksien mahdollisuudet hyödyntää blogeja markkinoinnissa
Ihalainen, Ulla-Maria (2013)
Ihalainen, Ulla-Maria
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412922
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadittu Minityyli-sivustolle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka Minityyli-sivuston mainostajat kokevat blogiyhteistyön. Sekä selvittää word-of-mouthin ja suosittelun vaikutusta blogimarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa Minityyli-sivuston yhteistyökumppaneille kooste blogimarkkinoinnista, sen mahdollisuuksista ja hyödyntämisestä mainonnassa. Kehittämisehdotuksena esitellään kolme erisuuruista mediasuunnitelmaa pk-yrityksille, jotka on laadittu kalenterivuodeksi.
Teoreettinen viitekehys koostuu Word-of-mouth –markkinoinnista sekä suosittelumarkkinoinnista. Opinnäytetyössä tarkastellaan näiden markkinointikeinojen toimivuutta B2B –näkökulmasta. Lisäksi selvitetään affliate- eli kumppanuusohjelmien toimivuutta osana blogien ansaintalogiikkaa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselyllä helmikuussa 2013. Kysely lähetettiin 22 yritykselle ja vastauksia saatiin seitsemän. Tutkimustuloksista voitiin todeta, että blogit on tehokas markkinointikanava. Blogien vahvuus on markkinoinnin kohdistaminen oikealle kohderyhmälle. Asetettuihin tutkimusongelmiin saatiin vastauksia. Tutkimusjoukko jäi hieman suunniteltua pienemmäksi, mutta vastaajilta saatiin paljon arvokasta tietoa hyödynnettäväksi Minityyli-sivustolla.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa Minityyli-sivuston yhteistyökumppaneille kooste blogimarkkinoinnista, sen mahdollisuuksista ja hyödyntämisestä mainonnassa. Kehittämisehdotuksena esitellään kolme erisuuruista mediasuunnitelmaa pk-yrityksille, jotka on laadittu kalenterivuodeksi.
Teoreettinen viitekehys koostuu Word-of-mouth –markkinoinnista sekä suosittelumarkkinoinnista. Opinnäytetyössä tarkastellaan näiden markkinointikeinojen toimivuutta B2B –näkökulmasta. Lisäksi selvitetään affliate- eli kumppanuusohjelmien toimivuutta osana blogien ansaintalogiikkaa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselyllä helmikuussa 2013. Kysely lähetettiin 22 yritykselle ja vastauksia saatiin seitsemän. Tutkimustuloksista voitiin todeta, että blogit on tehokas markkinointikanava. Blogien vahvuus on markkinoinnin kohdistaminen oikealle kohderyhmälle. Asetettuihin tutkimusongelmiin saatiin vastauksia. Tutkimusjoukko jäi hieman suunniteltua pienemmäksi, mutta vastaajilta saatiin paljon arvokasta tietoa hyödynnettäväksi Minityyli-sivustolla.